Ämne: Euron
Visa ett inlägg
Gammal 2008-10-19, 16:32
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Euron

[
Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
En liten rättelse här Peter; Visst har varje land ansvar för sina egna statsfinanser MEN någon egen ränte- och penning-politik har inte euro-länderna möjlighet att driva iom att valutan är gemensam och räntan sätts av den gemensamma "riksbanken".
Den övergripande penningpolitiken måste naturligtvis vara gemensam. Men jag har för mig att varje land själva bestämmer hur mycket över EU-räntan" man vill ligga. Dvs att varje lands riksbank bestämmer sin egen nivå med utgångspunkt från räntan satt av den gemensamma "riksbanken". Har man inte den möjligheten har man också svårt att styra inflation, arbetslöshet och konsumtion.

Citat:
Charlston pekar på vissa fördelar med att den svenska kronan försvagas, detta gäller främst exportföretag och den inhemska turistnäringen.
Det resonemanget är ju faktiskt korrekt i ett kortsiktigt perspektiv. Men i det långa loppet så är en svag valuta inte bra för något land. Det var väl Zimbabwe som hade en inflation på 2.000.000 % för någon månad sedan...? Nu är väl inte den risken så stor här i Sverige, men en svag valuta är sårbar.

Citat:
Så för min del tycker jag det rätta hade varit att vara med i eurosamarbetet från start. Framförallt borde en folkomröstning aldrig ha hållits om euron. Här tycker jag att våra politiker fegade ur. Den frågan var för svår för oss Svenssons, om jag sticker ut hakan lite så tror jag att 98% gick och röstade utan att förstå vad man tog ställning till. Istället röstade man efter positiva eller negativa känslor gentemot EU.
Precis. Tack. Jag kunde inte uttryckt det bättre själv.

Citat:
För att återgå till trådens ursprungliga ämne, vår köpkraft i Grekland; med euron som valuta hade vi haft 15-20% mer i resekassan på semestern.
Ja, minst. Och det gäller ju samtliga EURO-länder. Och faran är ju att om vi fortsätter stå utanför EMU så finns risken att vi om tio år tappat 50 % i värde mot EUROn om det fortsätter som det har börjat... Och då blir det dyrt att åka till Grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Nejdå ! Norrmännen finns också
Tja. De har ju inte mycket val eftersom de inte är med i EU... Men däremot så är det så att Damnark har börjat svänga och kommer troligtvis att rösta om EMU inom ett par år. Och Danska politiker räknar med att det blir ett JA.
Svara med citat