Ämne: Euron
Visa ett inlägg
Gammal 2008-10-20, 11:21
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006
Standard Sv: Euron

Alltså, Peter och Lars (med flera?), att vi är oense om förhållandet mellan eurons för- och nackdelar är ju uppenbart. Och inget vi ska vara ovänner för (som sagt bara kul att inte alla tycker likadant)

Men när ni påstår att svenska kronan har försvagats så och så mycket mot andra valutor, och då speciellt mot euron, måste jag få klargöra följande: euron infördes alltså som elektronisk valuta 1999. Innan 1999 hette motsvarande ”valuta” ecu (som inte var något egentligt betalningsmedel), en s.k. valutakorg bestående av EU-länders nationella valutor. Sverige hade innan kriserna i början av 90-talet en fast växelkurs och den svenska kronan var då fastslagen till förhållande 7.50 mot ecu:n (plus/minus några ören). Många ansåg ju då att vår valuta var kraftigt övervärderad. Vilket också visade sej när den släpptes att flyta efter 1992 och strax stabiliserades kring drygt nio kronor i förhållande till ecu:n. När ecu:n ersattes av euron 1999 (1 ecu ersattes med 1 euro) kostade en dylik strax under nio kronor. Vad jag vill ha sagt är, att vad man bör jämföra med är värdet på den FLYTANDE svenska kronan. Och då beror det ju på vilken tidpunkt man jämför med. En tid under 2000 stod euron i strax under 8.50 och jämfört med då stämmer det med ”15-20% mer i reskassan” idag (under den vanliga, rätt orealistiska, ekonomiteoretiska förutsättning ”allt annat lika”, t ex har vi här i Sverige i stort sett hela tiden sen euron infördes haft en klart lägre inflation). Annars handlar det om klart mindre skillnader (5-10%).

Sen att herr Soros själv vill ta åt sej ”äran” av diverse spekulationsresultat är ju knappast något bevis för att det verkligen var hans attacker som var avgörande. Möjligen var det så, att han hoppade på när skadan så att säja redan började ske och kunde göra sej en hacka han med. Men, som sagt, HELA sanningen lär vi aldrig få reda på.

Och egen räntepolitik har euroländerna absolut inte. Det är liksom det som vi som är emot euron ser som en av de största nackdelarna. Ett land kanske skulle behöva sänka sin ränta, medan ett annat skulle behöva höja den, men båda måste gå med på den förändring som tjänstemännen i den europeiska centralbanken beslutar om.

Sen tror jag inte att 98% av svenska folket är helt okunniga om vad en övergång till euro skulle innebära (och jag antar att ni båda anser er tillhöra dom övriga två procenten, eller?). Dessutom var ju även de s.k. experterna oense om för- och nackdelar med att gå med. Det fanns både de som propagerade för ja och de som propagerade för nej.

Vad gäller Volvo håller jag med om att den huvudsakliga anledningen till att det går illa där är deras idiotiska ensidiga satsning på bränsleslukande bilar och att (alltför?) sent inse vikten av miljötänk. Men visst har värdet på valutan viss betydelse också? Att jag tog Volvo som exempel var mest att det är så aktuellt i dessa dagar, men givetvis gäller samma resonemang alla företag som exporterar (valutasäkrandet gäller väl oftast bara en begränsad tid?).

/Thomas (som, surprise surprise, gillar att diskutera)

PS. Peter, jag hade enkla shorts och t-shirt på kvällarna under första semesterveckan i september i år. Det var runt 30 grader varmt och det var få som hade långbyxor (öven inkluderat tavernapersonal). Andra veckan var det under 20 grader på kvällarna. Då hade jag långbyxor (jeans). Liksom majoriteten av övriga. DS.
Svara med citat