Citat:
Ursprungligen postat av Charleston
(och jag antar att ni båda anser er tillhöra dom övriga två procenten, eller?).
|
Absolut inte Charleston, det vore ju ett lite väl överlägset synsätt. Jag ansåg redan vid folkomröstningen att den frågan var för svår, och blankröstade därför i protest mot att politikerna överlät det beslutet till mig och till alla andra svenskar. Det här med 98% var väl lite tillspetsat, kanske 6% eller 17% eller nån annan procent hade satt sig in i svåra ekonomiska fakta. Men jag tror nog att du kan hålla med mig i min misstanke att en mer EU-vänlig eller EU-kritisk grundinställning nog var det avgörande för hur de flesta röstade om valutan.
Som exempel på hur lite insatta eller intresserade folk är kan vi ju ta den här tråden. Det är bara du, Peter, Lemon och jag som har åsikter. Däremot när det gällde lång eller kortbyxor höll väl nästan Kalimeras server på att proppas igen av alla inlägg
Däremot tycker jag nu, när man ser facit så här långt, att jag borde röstat ja. Det grundar jag då som sagt på att kronan har visat sig bli en för svag och svajig valuta. Rent semesteregoistiskt tycker jag det är toppen att inte behöva växla pengar stup i kvarten när man reser på kontinenten och vid Greklandsresan i sommar hade jag hellre gjort åt 16-17000 än 20000:-
Om man ser det isolerat samhällsekonomiskt för Sveriges del så håller jag med dig om att det finns fördelar med att stå utanför. Men iom att vi i praktiken måste föra en räntepolitik som är så lik ECB:s så tror jag att nackdelarna överväger på lång sikt med en liten valuta som kronan, speciellt om den fortsätter att tappa i värde som Peter befarar när fler och fler av övriga europeiska länder ansluter till euron.
Lars