Ta INTE med katterna. Det är en lång, omständig och för katterna påfrestande procedur att vaccinera dem för utlandet. Speciellt som de snart är 9 år. Det är inte ens säkert de klarar vaccineringen! En Vet. skulle nog avråda.
Det är en lång och besvärlig resa dit och hem. Det finns faror i Grekland som de inte är vana att hantera även om de är innekatter där. Och det är svårt med mat osv... Det finns inget som talar för att ta med dem. Dessutom tror jag du får svårt att hitta något ställe i Grekland som accepterar innekatter... Det är liksom inte så vanligt där. T o m hundarna står bundna utanför husen.
Försök på ALLA sätt att skaffa kattvakt som kan bo i din lägenhet. Säg att någon får bo där gratis bara denne sköter katterna. (Hyra = kattsand och maten!) Då får de vara hemma i sin miljö och ha det lugnt och skönt. Jag garanterar att de inte glömmer dig på ett halvår. (Jag träffade mina förra efter ett år och de kom rusande...) I Borås borde du kunna hitta någon studerande på Högskolan tex som skulle tycka att det var ett bra deal.
Alternativ två är att lämna dem till någon som kan ta hand om dem i sitt hem under 6 månader. Inte perfekt men då har de i a f omvårdnad och kontakt med människor under en stor del av dygnet. Kolla om några pensionärer skulle kunna tänka sig att ta på sig det!
Alternativet att lämna dem på Pensionat finns INTE!!!! Du kan inte lämna bort katterna så länge på så begränsad yta, med minimal mänsklig kontakt under så lång tid!!!! Då får du hem två mentala vrak! Det är riktigt allvar. Innekatter som lämnas så klarar inte av det psykiskt. De blir inåtvända och omöjliga att få kontakt med under lång tid. De kommer aldrig att lita på dig igen. Jag har inte träffat någon sådan, men en Pensionatsägare förklarade det för mig. Och ju äldre katten är desto svårare har den att anpassa sig till stora förändringar.
De tar även skada fysiskt av att inte kunna röra sig över lite större ytor. Samtidigt är det tveksamt om ett seriöst Kattpensionat verkligen åtar sig en så lång vistelse. Och jag tror du skulle ångra dig resten av livet när du såg hur de mår när du hämtar dem... Det är djurplågeri! Gör du detta så tala inte om det....
Kan du inte lösa det utan att lämna dem på Pensionat får du faktiskt att avvakta med din dröm tills du är kattledig. (Kattfri blir man aldrig! För riktiga kattmänniskor är de som bussar: Går en kommer det strax en ny...

) Att avvakta är det enda riktiga alternativet för den som verkligen bryr sig om sina djur om det inte finns något annat ansvarsfullt alternativ.
I morgon Nyårsafton kommer jag att vara hemma hos mina två Pälsmonster och titta på TV och äta lite gott. Jag är bjuden på två olika fester hos goda vänner men har tackat nej igen. Som jag gjort varje år sedan jag köpte Gossarna. De ska inte behöva vara här ensamma och rädda när det börjar smälla kring 12-slaget. Jag har tagit på mig ansvaret för dem, och jag har lovat dem att de ska ha det så bra jag bara kan ge dem. Då får det sociala stå tillbaka den dagen... Det är så man gör om tar ansvar för sina djur.
Gissa om jag är för ett totalförbud av Nyårsraketer...?