Madeira er fantastisk! Jeg har vært der tre år på rad nå, og alle gangene i forbindelse med jul og nyttår. Fyrverkeriet på nyttårsaften er virkelig en opplevelse, og stemningen i Funchal rundt juletider med alle lys og dekorasjoner er så flott. Det må bare oppleves!
Temperaturen er ligger på rundt 20-24 grader på denne tiden av året, og været kan variere en del. Oppe i fjellene er det kjøligere og ofte overskyet, og det er smart å ha med seg ekstra klær og gode sko ved utflukter rundt på øya. I fjor var vi noe uheldig med været, og det var mer regn og vekslende enn de to andre reisene dit. Vi hadde en fin ferie og koste oss masse likevel, men passet alltid på å ha med paraply i tilfelle. Heldigvis bruker regnskurene å være over raskt, og det er likevel mye å se og gjøre når sola ikke skinner. I Funchal er det en mengde museer, moderne butikker og shoppingsentre, vinkjellere med prøvesmaking, cable car til Monte, flere botaniske hager i nærheten, parker, saluhallen, gamlebyen, kirker og koselige gater for å nevne noe.
Ett år leide vi bil og jeg vil si at man trenger 3 dager for å få sett Madeira. Veiene er bratte og svingete, men trafikken flyter fint og det virker som om fartsgrensene respekteres. Det er virkelig mange flotte steder å se på denne grønne øya, og man bør absolutt få med seg en vandrings langs levadaene. Vi har også vært med på utflukter i regi av reiseselskapet, men jeg foretrekker å ha bil og få sett mer. Svigerforeldrene mine bruker å leie taxi til diverse utflukter, hvor sjåføren er guide og de er fornøyd med det. Så vidt jeg vet opererer de med faste priser og den gjelder pr. bil, så det vil bli billigere hvis man er flere som drar sammen.
Vi har alltid bodd ved Lido ca. 2,5-3 km utenfor Funchal og trives godt der. Hotellene har ofte egne gratis busser til og fra sentrum, taxi kostet i fjor 4-5 Euro og det er smidig å ta lokalbussene også. Jeg liker Lido pga den fine havspromenaden, det er kort avstand til sentrum, man kan variere litt mer med restauranter og hotellene har som regel egne parkeringsplasser hvis man leier bil. (Parkering i Funchal kan være et mareritt) Lido er riktignok "hotellsonen" og det bygges stadig nye, store hotell her - så det blir en smakssak hvordan og hvor man foretrekker å bo.
Maten har vi stort sett vært godt fornøyd med på Madeira, og min absolutt favorittrestaurant er den lille perlen Casa De Portuegesa som ligger bortgjemt i en bakgate i gamlebyen. Il Basilico som ligger ved Porto Mare Hotell ved Lido kommer som en god nummer to.
Jeg har vanskeligheter med å tenke meg en sommer uten Hellas, men i år vurderer vi faktisk Azorene i stedet - jeg har hørt at det skal være enda finere der enn på Madeira. Om det stemmer gjenstår å se, men forventningene er store. For hvordan skal det kunne bli bedre?