Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman
Jag sänker ner min hand i vattnet.
|
Finns det ingen gyttja eller tjärn däruppe? Javisstja, du bor ju i Permafrostens område...
Du vet jag busar Ulf...
Kollade kursen nu: +0,1212
€11,4662
Det är den högsta noteringen hittills. 11.47 för en €! Jag trodde jag tog i när jag tidigare skrev att €n kunde hamna mellan 11.00 och 11.50. Det var ett skräcksenario för mig. Det värsta är att det är inte säkert att det är slut här! Det finns viss risk att kursen hamnar kring 12... Eller ännu värre.
Det beror väldigt mycket på hur de nya "subprime-lånen" slår mot den Amerikanska ekonomin. De heter ARM och Option A och är minst lika eländiga som de tidigare lånen. Och de ska börja omsättas nu. Om Obamas bankskydd klarar det så klarar vi (resten av världen) oss och även Kronan. Då kommer vi vartefter att se en sjunkande Kronkurs på längre sikt.
MEN! Slår dessa lån igenom och orsakar fler bankkonkurser i USA så ligger vi riktigt risigt till. Då kommer USA att krascha på allvar och dra med sig resten av världen. (Rätt intressant. Ung halva USA "ägs", dvs realestate och banktillgångar, av Saudi-Arabien, vissa andra länder däromkring, Japan och Kina....) Och de är INTE intresserade av ytterligare problem med Dollarn...
Och skulle det gå åt he.... så är Svenska Kronan som en myra mellan några Elefanter som bråkar... Väldigt liten och klen...
Nu kanske någon invänder att Dollarn har ju blivit stark mot SEK! Och det är ju helt rätt. Men det beror inte på att Dollarn är stark. Det beror på att SEK har tappat väldigt mycket mer i värde. Dollarn är klen mot andra valutor.
En av mina goda vänner som jobbar med arbitrage på en bank (dvs tjäna pengar på valutakurser) skrattade och sa att de har aldrig tjänat så mycket pengar i provision som de senaste månaderna. Han fnittrade förtjust när jag nämnde Svenska Kronor............. Han jobbar för en Japansk bank i Brussel.
Var det inte Konfusius som sade: Må du leva i intressanta tider... Och det tycker jag vi gör just nu!
Naturligvis kommer allt att ordna sig. På sikt. Allt kommer att återgå till den ordning vi är vana vid. Fast kanske har vi lärt oss något av alla "bubblor"? Eller?
När allt lugnat ner sig, om något år eller två, så tror jag att Kronan är nere under 10 SEK igen. Och Börserna har börjat gå upp på allvar igen och jag kanske får tillbaka mina investeringar i Ericson bl.a.... Samtidigt är det det enda som "krisen" påverkat mig. Men jag kan vänta ut det...
Samtidigt är det synd att "krisen" har påverkat vår valuta så kraftigt. Det är egentligen inte rättvist! För Sveriges finanser är väldigt bra. Och då menar jag väldigt bra! Svenska Kronan är väldigt undervärderad! Men i den stora världsekonomin så är den så liten, så liten...