Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Ja Peter, om jag får gissa så tror jag också att vi får det. Samtidigt med Sverige.
|
Nja, Marianne. Jag har för mig att Danmark är tvingade att införa € efter en viss tid pga ERM 2. Men jag är som sagt inte helt säker där...
Idag är det helt ointressant för Sverige att ens tänka på € med nuvarande kurs. Om vi om kanske två år kommer ner till en vettig växlingskurs kan det väl bli aktuellt. Om vi då har en regering och politiker som har kraft att genomföra det. Något jag betvivlar i detta velputteland... Men även om man skulle lyckas ta ett sådant beslut så tar det tid att genomföra. Flera år... Så ni lär nog hinna först. (Kan man få politisk/ekonomisk asyl i Danmark förresten?)
Citat:
I morgon går vi i banken och köper svenska kronor! Vi köper en svensk krona för 63 øre!
|
TACK! Ska jag skicka saltet att strö i såret också...?

När jag flyttade till Malmö på 70-talet var det också tvärt om... (Var jag tvungen att skriva för att föregå nedanstående...)
Citat:
(När jag flyttade till Danmark var det precis tvärtom, då tror jag att vi svenskar köpte en dansk krona för 60-70 svenska ören.)
|
Tja, vad ska man säga? Marianne skrev i ett tidigare inlägg att de (i Danmark) var glada att ha kvar sin Krona. (Jag undrar hur många som då var medvetna om att Kronan blev hårt knuten till €n?)
Och jag tror att det var exakt det som hände i Sverige också. Man var rädd för det okända. Kronan var/är en nationell identitet med symbolvärde och då är det svårt att se det hela i ett större perspektiv. Jag tror många röstade för eller emot EU igen! Inte för eller emot €... Men den Svenska Kronan har noll och intet värde som symbol!
Hade vi däremot gått med fullt ut och infört € hade vi som privatpersoner kanske haft omkring 15 - 20 % större köpkraft idag än vi har. Den "Svenska" €n hade tex varit stark i Grekland. Osv.
Jag orkar inte gräva ner mig i alla effekter på det nationalekonomiska planet men jag kan inte förbigå att tex SAAB och Volvos priser hade varit lägre utanför EU. Liksom övrig exportindustri. Samtidigt hade vår import blivit dyrare. Utan att ha fördjupat mig tror jag att det hade blivit ett "nollsummespel..."
Men en sak är säker. Som privatpersoner när vi handlar våra varor på ICA/COOP hade vi fått mer för pengarna. Pengarna hade varit mer värda på semestern inom EU. Och jag har för mig att tex Grekland är med där.........
Många använder argumentet att vi skulle förlora kontrollen över vår valuta om vi ansluter oss till €. Besluten flyttas till Brussel. Ja det stämmer ju till stor del. Och Brussel tar säkert beslut som är till det bästa för flertalet utan hänsyn till enstaka länder. Men vi får inte ens vara med på de möten som rör €!
Och med dagens växelkurs så kan jag inte påstå att Sverige har lyckats bättre än Brussel. Visst har € tappat mot dollarn men inte alls lika mycket som vår Svenska Krona.
Så vilka skyddade sin valuta bäst?