Citat:
Ursprungligen postat av liselotti
Jag vet inte hur det är med Nikons kit-objektiv men Canons är jag inte nöjd med.
Köpte en Canon 450D för ett år sedan. Ångrar (trots att jag fick tips om det  ) att jag inte köpte ett kamerahus och ett BRA objektiv. Objektivet är viktigare än en massa finesser och megapixlar på kameran har jag fått erfara.
|
Har själv Nikon men tror inte att det är något fel på Canons prylar. Frågan är kanske om objektivet är samma märke som huset. Ser ibland att en del företag säljer paket där man tagit ett annat märke av lägre kvalitet bara för att få ner priset på paketet.
Att en del inte är nöjda med sin utrustning kan ibland bero på "handhavarfel". Flera finesser - lättare att göra fel. En annat problem är om man fotograferar i råformat eller JPEG. Vid det senare komprimeras bilden och är denna komprimering förstor blir ibland kvalitén på bilden sämre. Det skadar inte att testa kameran med olika inställningar på samma motiv. Oftast lyckas man då komma fram till vad felet är och sedan fotografera efter den kamerainställning som är bäst.
Något man oftast inte tänker på är hur man ska använda bilden. Stora utskrifter eller bara på datorn. Vill man efterbehandla bilden? Det är mycket att tänka på.
Har själv fotograferat både med Nikon och Canon med blandat resultat. Ibland blir inte bilden som man tänkt sig men detta beror oftast på handhavarfel på den som fotograferar.
Häls/Chras