Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Men den här influensan har uppstått på ett helt nytt ställe. Inte känt för att sprida sjukdomar på det sättet. Viruset, som tydligen finns naturligt hos grisar, har muterat så det smittar till, och mellan människor. Ännu så länge verkar det egentligen vara tämligen ofarligt. Hosta, nysa, feber... Been there, done that...
Och det verkar inte vara influensan som sådan som är farlig. Idag. Det är följdsjukdomarna med lunginflammation och emfysem som har orsakat dödsfallen.
Men vad händer om det muterar en gång till? Vad händer om det lyckas ta vägen om Kina? Detta virus är av typen H1N1. Det fruktade viruset H5N1 (fågelinfluensa) finns i Kina. Det smittar normalt sett inte mellan människor. Men vad händer om dessa två möts.....????
|
Efter vad jag förstod på smittskyddsläkaren i SVT:s morgonsoffa häromdagen, har det här viruset redan arvsanlag från svin- fågel- och humant influensavirus. Det kan ju då inte vara av H5N1-strängen,eftersom detta tydligen heter H1N1. Vet inte huruvida virus av två strängar, H5 och H1 kan "gifta sig" på det viset.
Enligt WHO:s hemsida hade man igår 257 bekräftade fall av "Influensa A(H1N1)", som man kommer att kalla den framledes. Mexico har sju bekräftade dödsfall, USA ett. Så det är ju som du skriver den eventuella utvecklingen av viruset som kan vara oroande, inte den nuvarande flunsan i sig. WHO avråder t ex INTE från resor.
Nåväl, framtiden får väl utvisa hur allvarligt det blir. Än så länge ÄR det ju "bara en vanlig influensa", om än av en ny typ. Vilket ju då innebär att, beroende på vilken smittbarhet det här viruset kommer visa sig bära, alla som drar på sig viruset kommer att bli sjuka. Och som du skriver, många dör i Sverige när vi drabbas av influensaepidemier, så på det viset ska man ju inte avfärda den här heller med en klackspark.
Oavsett om man befinner sig i någon riskgrupp eller inte är ju liksom inte influensa något man trivs med. Sist jag hade den var väl för två år sen, då låg jag helt utslagen i en vecka med ontöverallt och läskigt hög feber. Och då är jag (tycker jag själv då alltså

) i god fysiskt form...