Ämne: Bedrägeri?
Visa ett inlägg
Gammal 2009-05-08, 14:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Bedrägeri?

Idag fick jag svar från Tyskland ang den konstiga bokningen....Mitt brev var ju argt så denne Rudi började med att säga :Så hemsk du later..... Det kan jag ju tala om att jag VAR också!
Sen stod följande.
Det hedrar Sky Tour att de svarade i alla fall....

Hej Elisabeth,
tack för ditt meddelande, som vidarebefordades till mig, men jag tyvärr nagra dagar i de italienska Alperna utan tillgang till internet.

Jag förstar det du skrev helt och fullt och jag bara kan halla med dig, men det som inträffade i ditt fall var följande:

Flygbolagen daterar upp sina priser regelbundet och när vi via var sajt fragar det centrala reservations systemet (CRS) där flygbolagen är anslutna till far vi ett svar som da visas dig.
När du sedan bokar skickas bokningen till flagbolagets dator via
CRS och blir da fast bokat. Manga flygbolag har dock fatt sa mycket trafik pa sina datorer att det har gjort et sk. cache, en databas där priserna och tillgänglighetet pa platser är registrerade. Denna databas kan dock vara 10 min 1 timma eller flera timmar gamla, beronende vad flygbolaget ifraga tycker som är lämplig. Eftersom av 100 förfragningar i regel bara 2 bokar är det en bra lösning för flygbolagen, da kommer svaretr fran cachen och sedan dom tva bokningar gar direkt till datorn. Nackdelen är naturligtvis att priserna kan ha ändrats. Det förekommer ytterst sällan men det förekommer.

Sedan ca 1 vecka har vi sett att problemet ökade och tydligen har flygbolagen gjort färre updateringar.
Vi skall programmera lite nu och bara visar nya flygpriser om dom är lite högre, om dom är pa tok för höga kommer datorn att svara tyvärr finns dom priserna inte längre försök annat datum eller flygtider.

Jag beklagar, texten skall ocksa ändras för det är för tvetydigt och det skall meddelas att vi INTE drar nagra pengar. Vi aldrig
drar pengarna direkt utan först vid uställningen av biljetten som i regel sker mellan 3-9 timmer efter bekräftelsen.

Tack för ditt meddelande, du har med dyna synpunkter hjälpt oss
att förbettra sajten.

mvh

Rudi

Förlat mig för den daliga svenskan, jag är tysk och jag har inte bott i Sverige sedan 1982.
Svara med citat