Så här skriver du i ditt första inlägg:
"Samma sak med alkoholen, där man låtit folk tro att det är pga risken för fosterskador man avråder från att dricka när man är gravid eller ammar, trots att människan har en sluten placenta och alkoholen omöjligtvis kan passera från mamman till barnet."
Eller menar du att alkoholen kan skada trots att den, enligt dig, omöjligt kan överföras till barnet?
Jag tror inte heller att ett glas vin till maten ett par gånger under graviditeten är skadligt. Det finns heller ingen forskning som tyder på detta. Däremot finns det forskning som tyder på att även mindre mängder alkohol (som ger berusningseffekt) kan ge skador på barnet även om intaget endast sker sporadiskt under graviditeten. Dvs det krävs inte alkoholism eller frekvent drickande för att barnet ska få alkoholskador.
Det jag vänder mig emot är att du påstår att alkoholen inte kan föras över till barnet eftersom männsikor har en såkallad sluten placenta och därför inte delar blod. Första delen av ditt påstående är FEL. Fakta är även mamma och barn inte delar blod så kan moderkakan inte på något sätt förhindra attt alkoholen överföras till barnet.
Läs gärna mer på
www.fasforeningen.nu. Där hittar du massor av information kring alkhohol, graviditet och forskning.