Hej Monica!
Precis som dig är jag flygrädd och känner att det har blivit värre de senaste åren. Jag tror som Janet säger att det är viktigt att inte stanna på marken för länge, utan att ge sig upp igen och bevisa att det inte är någon fara, att det faktiskt går bra (oftast).
Det tipset som Janet ger angående flygtrygg kan jag instämma i. För flera år sedan gick jag in där (via Fritidsresor, tror att det är de som "håller" i det) och skrev ut den tjocka bunten med frågor och svar. Dessa har jag alltid med i handbagaget när jag flyger. Känns tryggt att kunna ta fram dessa och läsa om man blir orolig, tycker att det finns mycket bra att läsa!
Något annat som jag alltid gör när jag flyger är att använda öronproppar, det gör otroligt mycket tycker jag! Jag använder dem under hela flygningen och stänger på så sätt ute de värsta ljudskiftningarna. Jag tycker det är otroligt jobbigt att höra hur ljuden i flyget ändras beroende på hastighet och höjd men med öronproppar dämpas allt lite. Så det rekommenderar jag absolut!
Sen håller jag med Lucky (håller med andra mycket här känner jag

) om att det underlättar att ta reda på så mycket som möjligt om flyget (och flygbolaget). Jag åker helst inte med små plan, helst inte med konstiga bolag och helst inte med vad jag uppfattar som konstiga flygplanstyper (har absolut inget belägg för vad som är konstigt, det är bara en känsla inombords som avgör vad som känns bäst för just mig. För andra kanske just den typ jag undviker känns tryggast, det sitter i huvudet på mig).
Slutligen tror jag att det är viktigt att tänka positivt, tänka på det som väntar när flyget landar. Jag skulle aldrig vilja avstå från Grekland på grund av min rädsla. Hur jobbig flygningen än är, kan inget mäta sig med känslan när man är framme efter all väntan! Min senaste resa förra veckan till Cypern gick över förväntan, kändes nästan okej (absolut inte rolig, men okej) och jag har en resa kvar i år till Kreta i augusti. Inför den känner jag mig väldigt optimistisk och tror och hoppas på en fin flygning dit och hem!
Hoppas att du får en fin flygning till Sverige och en trevlig resa!
Hälsningar Martina