Ämne: Hyra moped!
Visa ett inlägg
Gammal 2009-10-13, 18:14
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Sv: Hyra moped!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Du måste har körkort för motorcykel för att hyra moped över 50 cc hos många uthyrare.
Stjäl denna tråd, väl medveten om att den kommer hamna i fel forum dessvärre...

Jag letade efter någon av alla körkortstrådar utan att finna dem, konstigt nog så jag lånar denna. Tänkte tipsa om en grej angående det där körkortskravet för moped/mc för att hyra moppe i Grekland och jag vet också att jag läst här om folk som skaffat något intyg från vägverket/Transportstyrelsen.

Det jag vill tipsa om är följande: 1/10 2009 försvann förarbeviset för moped och traktor och det är istället körkortskrav för dessa. Vi som har B-kort i Sverige har ju dock samtidigt (precis som Janne skriver ovan) rätt att köra moped upp till 50cc. Detta framgår numer på körkort tillverkade efter 1/10 med behörigheten AM på framsidan och en teckenförklaring i form av en (iofs fånigt ltien men ändå) moped och fråndatum för behörigheten på baksidan. Detta bör underlätta för oss utan MC-kort till sommarens resa hoppas jag.

Hur jag vet detta? Förnyade körkortet igår. Vet inte hur det funkar om man förnyar sitt körkort utan att det gamla gått ut dock...
Svara med citat