Citat:
Ursprungligen postat av Titti
Naturen är annorlunda jämfört med de öar, jag besökt tidigare. Det finns mycket mera vatten på Thassos. Det rinner i bäckar och floder från bergen, och även i kranarna, så det är gott och mer än drickbart! P.g.a. vattnet är växtligheten grönare även nu i september. Vi vandrade mycket i bergen och såg t.ex. små minicyklamen. Vi plockade salvia och tog med hem.
På andra öar ser man överallt bougainvillea, här växer i stället rosor. Det finns faktiskt gräsmattor också.
|
Det låter fantastiskt vackert! Karga öar har sin charm, men nog är det nåt speciellt med bördiga och frodiga platser!
Citat:
Tyvärr har den här biologiska mångfalden en avigsida också, det är vansinnigt mycket insekter, knott, mygg och GETINGAR! Jag är tydligen speciellt attraktiv, ser just nu ut som en salami: brunröd och jätteprickig. Inför kommande greklandsresor är jag mycket tacksam för tips, hur jag ska skydda mig mot dessa plågoandar!
|
Myggtråden för några veckor sedan gav mig lösningen på problemet: Byt ressällskap till någon som har blod som luktar godare än ditt!!