Visa ett inlägg
Gammal 2009-11-27, 17:18
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Bara genom att lyfta en väska ...

Även om jag kan förstå att Ciakoohler drar sig undan de mest befärdade turiststråken och utforskar sidogator och andra områden om hon nu kommer till Huvudstaden ganska ofta, så tycker jag att man som nybörjare (om man nu är det) bör börja med att promenera upp till Rådhusplatsen från hotellet (ser bra ut förresten) och sedan trava hela Ströget ner (kom ihåg SKÖNA skor!) och efter drygt halvvägs kommer ni till Amager Torv med bl.a. Illums Bolighus på vänster sida. Väljer ni svängen ner om parallellgatan Læderstræde, så kom ihåg att gå upp till Ströget igen vid Amager Torv så att ni inte missar Illums Bolighus (icke att förväxla med Illums (större varuhus, som kommer strax därefter på samma sida).

Väljer ni att gå upp Købmagergade från Amager Torv kommer ni snart till Rundetårn på höger sida, väl värt att gå upp i (ett av de 10 Tipsen, om inte jag minns fel). På en parallellgata till Købmagergade, nämligen Fiolstræde, ligger för övrigt en grekisk restaurang, Ellas i nr. 21, med rimlig buffé.

Fortsätter ni sedan Ströget ända ner till Kongens Nytorv kan ni eventuellt välja att ta en Gammel Dansk eller ett glas julglögg på Hviids Vinstue (många svenskar älskar detta stället), som ligger på Kongens Nytorv mellan Magasin (varuhus) och det förnäma hotellet D'Angleterre, eller ni fortsätter rakt över Kgs. Nytorv snett ner mot höger (förbi Det Kongelige Teater) till Nyhavn för en bit mat på en av de många små krogarna där. Härifrån är det inte heller långt till Amalienborg Slot, om ni nu har lust att se det. Är ni väldigt friska så fortsätter ni kanske ännu längre till Langelinie med Den Lille Havfrue, men det kräver att ni inte är helt slut och helst att vädret är bra.

Vädret ja, det har varit ganska fint med 10-13 grader de senaste dagarna, men man lovar lägre temperaturer framöver (mer normalt för årstiden).

Sen har vi ju miljökonferencen i Köpenhamn som kommer att betyda en hel del säkerhetsföranstaltningar i perioden 7-19 december, speciellt då om Obama kommer den 9 och ev. återvänder senare tillsammans med alla andra viktiga överhuvuden omkring den 17-18 dec. Hoppas ni undviker de mest belastande dagarna.

Nu vet jag inte hur många dagar ni har, men det är ju också väldigt lätt att gå upp till Tivoli från ert hotell en dag och se på julmarknaden där kombinerat med, som en annan skrev, ev. ett besök på Glyptoteket strax bakom Tivoli.

Hoppas ni får tag på en bra karta!

Senast redigerad av Marianne den 2009-11-27 klockan 17:31.
Svara med citat