Visa ett inlägg
Gammal 2010-03-06, 15:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Vilken person är du i Grekland?

Jag har funderat mer över din fråga xenos och har kommit på en sak till: jag lever i nuet när jag är i Grekland. Det har jag svårare att göra här hemma.

I Sverige har jag oftast tanken i framtiden, på planering, på sånt som ska göras/hända.

I Grekland lever jag däremot i stunden. Kanske för att tiden där alltid är så begränsad och jag vill njuta av precis varenda sekund.

När jag pratar med greker i Grekland pratar jag om det mesta - men när jag träffar andra turister, då vill jag bara om Grekland eller om annat resande! Jag pratar också gärna om annat lustbetonat: böcker, film, musik osv - och det behöver inte vara Grekland det handlar om.

Men mer konkreta Sverigeanknutna saker - dem vill jag inte prata om alls. Det har inte med jobb att göra för jag stortrivs med mitt jobb, det handlar om allt som vi har omkring oss, just nu t ex Rutavdrag, vintern, Melodifestivalen, OS, Elisabet Höglund, Röda korset-svindlaren osv.

Jag minns en gång på Finikas på Koufonissi, efter en lång sen lunch - då snappade jag plötsligt att det stora sällskapet alldeles intill satt och pratade om räddningstjänstens organisation i Uddevalla!

Det störde min upplevelse av det grekiska nuet så till den grad att jag tvingades betala och pallra mig hemåt
Svara med citat