Visa ett inlägg
Gammal 2010-06-12, 20:39
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Bankomat, betala med kort?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
...däremot lägger alla banker (tror jag) på något dom kallar "valutaväxlingspåslag" eller liknande på runt 1,5%.
Valutaväxlingsavgift är förbjuden inom, och enl EU! Så därför kallar bankerna det för administrativt påslag... För att jag tar ut € i en ATM utanför Sverige där transaktionen hanteras enbart av datorer och aldrig passerar en mänsklig hand.

Ett Djävulens påfund som Arne nog skulle uttryckt det. Och jag håller med. Ett dj... larv och ett sätt för bankerna att få extra intäkter... För banken är det ingen skillnad om jag tar ut pengarna i bankomaten i Svedala eller på Tinos. Så vitt jag vet är det bara ICA-banken som inte tar ut denna avgift!

Men växla inte på Forex eller liknande om ni kan undvika det. Ta ut en större summa € i en (Svensk) bankomat som tillhandahåller dylika. Ni kan få upp till 40 öre bättre kurs per € på det sättet jämfört med att gå in på banken eller ett växlingskontor!!!!

Annars har ju alla öar ATM idag. T o m lilla Tilos... Men det gäller ju att det finns pengar i burken också... Och att dataförbindelsen fungerar.

Men Cash är fortfarande King i de flesta sammanhang i Grekland. Det kommer fler och fler Hotell, butiker och Tavernor som tar olika kort, men det kommer nog att ta tid innan det är lika vanligt som här hemma.
Svara med citat