Vi reser alltid med ryggsäck. Har blivit så och det är säkert lika bra med rullväska men nu hör det till och ger mig den "rätta" känslan. Att gå med ryggsäck i vissa grekiska städer (som tex Naxos stad) kan tom vara lite jobbigt. Folk stoppar dig och frågar om du letar efter rum och de har alltid en "farbror/kusin" som har lediga rum...

. Det gäller att höra sig för ordentligt så att det verkligen motsvarar det man vill ha. Ibland har vi åkt med någon och inte alls gillat det vi erbjudits, då får man tacka artigt och ta sig tillbaka till utgångspunkten.
På lilla Sikinos blev vi erbjudna ett rum "in the middle of the beach" av en man redan vid färjan. Det var sent så vi följde med för att titta. Visst var det "in the middle", precis mitt i bukten men 1-2 km upp i backen och långt från hamnbyn. Vi sov en natt och sedan fixade de ett rum åt oss där vattnet kluckade mot altanen.
Jag har berättat förut hur vi på den allra första luffen med barnen 6, 9 och 12 landade på Kefalonia 02.00 utan förbeställt! Hade inte kunnat föreställa mig hur mörk natten faktiskt är. Ur mörkret kom en mycket gammal man med "wanna rooom?" Förhandlingsläget är ju inte strålande i det läget men skinnade blev vi INTE.
Nästa morgon kunde jag inte förstå att inte någon fallit i hålorna som fanns i gatan.
Maeta