Visa ett inlägg
Gammal 2005-10-18, 10:35
stenake stenake är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Åker du aldrig nån annan stans då?

Efter 12 resor till Grekland brukar vi också få den frågan; "åker ni alltid till Grekland"?, Men det gör vi inte. Vi har sedan min fru och jag träffades 1993 nästan varje år gjort en resa på våren och en på hösten/vintern. Den på våren (maj-juni) har alltid varit till Grekland utom i år. Vi är såna som vill uppleva nya resmål och få nya intryck så därför har har vi alltid besökt nya öar varje greklandsresa. Vissa öar har vi passerat flera gånger och Kreta är ju så stort att det krävt två resor. Vi försöker alltid undvika de värsta turistfällorna och har därför ingen erfarenhet av de öar/orter (mer än Kreta) som satsar på massturism och färgade shots. Men får man tro resebolagen och det dom satsar på så är det ju stora "resorts", gärna med "all inclusive" som gäller numera. Även om vi älskar Grekland så ser vi gärna andra delar av världen också, så höst/vinter resan har alltid varit till något annat resmål. Det känns för övrigt skönt att komma bort från den svenska slaskvintern här i Stockholm och Grekland är ju inte direkt något vinterresmål. Med risk att få på skallen så säger jag ändå att det finns faktiskt andra underbara platser lika nära Sverige som Grekland, som t.ex Azorerna och Madeira, eller Provance i Frankrike. Marocko med sagostaden Marrakech var nog den mest omtumlande upplevelse vi haft. Vi har t.o.m. varit på både Teneriffa och Gran Canaria och (lite motsägelsefullt med tanke på vår motvilja mot massturism) trivts alldeles utmärkt genom att se till att inte bo på de värst turistifierade orterna och att utforska öarna. I år blev det inte Grekland eftersom vi fick tillfälle att hyra en lägenhet billigt alldeles vid Medelhavet i Almunecar, en liten trevlig ort i södra Spanien, och hade sen för första gången på dessa år några veckor sommarsemester i Sverige som också är fantastiskt.
Men i fredags såg vi filmen "Mitt tjocka feta grekiska bröllop" på TV, och även om den egentligen inte handlar om Grekland så gav den tillbaka, främst genom musiken, den där greklandskänslan som vi saknat ett par år. Så i söndags letade jag fram mina gamla band med grekisk plingeplongmusik och eftersom bilen turligt nog förutom CD också har bandspelare så har jag nu i två dagar lyssnat till grekisk musik till o från jobbet, så Grekland se upp, nästa år kommer vi igen.

Sten-Åke

PS
Inkfish, lite konkurrens, kolla in andra och tredje bilden http://www.99express.com/articles/45...e-Huge-Animals
Tror detta passerar länkreglerna
DS
Svara med citat