Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-08, 21:47
Lovis Lovis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Sv: Auberginertips !

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Skulle man kunna få receptet på ris lagat på persiskt vis? Låter gott!
Hmm jag kan försöka men nåt direkt recept har jag ju inte. Måste också tillägga att resultatet beror mkt på vilken spis man har. Och så brukar jag lyssna på riset... och inte är det lätt att förklara hur det ska låta

Men, så här gör jag:
Mät upp ett glas ris per person, skölj riset väl, flera ggr tills vattnet i det närmaste är klart (detta för att få bort överskottsstärkelse som gör riset klibbigare). Lägg sedan riset i blöt, gärna redan på morgonen om du ska äta det på kvällen, men det går med kortare tid. Därefter hälls vattnet av.

Koka upp vatten i en stor kastrull med vid och tjock botten, salta rikligt. När vattnet kokar häll i riset. Att koka riset lagom länge är tricket och beror både på risets kvalitet och hur länge det legat i blöt... Testa genom att smaka på det, tar ca 5 min!, det ska vara väl al dente, bryter man det ska det ha en liten, liten vit kärna.

Låt riset rinna av i en sil. Skölj ur kastrullen. Häll i rikligt med olja, ska vare en bottenskyla, värm tills den är ordentligt het. Häll nu i riset (akta så det inte skvätter ) Sätt på ett lock invirat i en frottéhandduk som drar åt sig fukten. Låt riset stå ca 2 min på full värme och dra sedan ner till 1:an. (Har du en gjutjärnsspis som håller värme länge kan du behöva dra av en stund så att inte skorpan bränns). Låt nu riset stå på plattan ca 20 min. Försök att inte vara för nyfiken och öppna locket hela tiden...

Färdigt!

Skrapa försiktigt ur riset. I botten finns nu, om du lyckats... en härligt gyllene skorpa, som bryts sönder och serveras bredvid.

Ja, nån snabbmat är det ju inte direkt. Och ofta behöver man öva några ggr innan man får det perfekt.
Svara med citat