Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-19, 09:37
Fredrik_N Fredrik_N är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009
Standard Sv: Ar pa Samos nu!

Detta innebär att ni kom dit den 8'e? Så passerade vi kanske varandra på flygplatsen. För vi åkte hem då.
Ska ni till Samos fler gånger kan jag rekommendera att ni åker en vecka tidigare för då få ta del av Samos "nationdag". Det är den 6 Augusti, men delvis den 4'e men framförallt kvällen den 5'e Augusti. Anledning till firandet är slaget mot Turkiet som dem vann efter 3 dagars krigande. (Detta firas nog endast i Pythagorion vad jag vet)
På kvällen har en 10 tal båtar ute i hamnen som tillsammans med musik ska återberätta slaget samt massor med fyrverkeriet (större än det som förr hade på malmöfestivalen)
Visst där är extremt mycket folk, men samtidigt känns det härligt att få ta del av inhemskt firande.

Kan även för er som ska åka dit rekommendera en mysig lite plats som jag tror inget känner till. I Pythagorion dvs. Går man upp till kyrkan och mitt emot stora dörren tar trappan upp till höger. Då kommer man upp på "taket" eller vad man ska kalla det. Går man då till vänster ut mot havet kommer man till en gammal borg(?) a.k.a ruin. Där hamnar precis vid havet fast 10-20m upp. Fantastisk utsikt med en obeskrivlig solnedgång. Det är ett måste. Kanske inte lika fint som solnedgången i Oia på Santorini men nästan.

/ Fredrik
Svara med citat