Visa ett inlägg
Gammal 2011-01-26, 11:15
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Thassos i september? Hur är vädret?

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Måste säga att jag inte riktigt känner igen mej i den beskrivningen, trots att jag varit på Thassos 6 gånger...

Hyfsade stränder? Golden beach brukar ju rankas som en av Greklands finaste, och alternativen, t.ex. Paradise beach eller Aliki går ju inte heller av för hackor. Dessutom finns det ytterligare dussintals stränder runt ön...

Lång resa dit? Det är 12 km från flygplatsen till färjeläget, och båtturen tar kanske en halvtimme? Åker man charter är det samma buss ända från flygplatsen till hotellet på ön... (Flög ni till Thassaloniki var det långt innan motorvägen blev klar...)

Smala backiga vägar? Det är fin asfalterad väg runt hela ön, inte alls speciellt smal, och även till alla betydande byar längre inåt ön. Ett stycke i nordöst (Limenas-Golden beach och vidare) är det lite serpentinvägar, men resten av huvudvägen runt ön är väldigt flack, 90-väg skulle jag säga utanför byarna...

(Har faktiskt en lågupplöst film av nästan hela varvet runt ön från Limenas moturs, filmad inifrån bilen! Säg till om nån vill ha den så skickar jag!)
Tack ErOg! Du skrev just det jag tänkte på när jag läste den beskrivningen !
På ett så olikt vis kan vi uppleva saker. Därför tror jag inte så mycket på andras beskrivningar utan vill själv se och uppleva. Hoppas verkligen att nu i april jag kunde besöka Thassos igen och se vad som har hänt där under några senaste år .

Jag har gått många gånger förbi Emeralda som ligger lite högre med härlig utsikt till havet i Skala Panagia (Golden Beach). Känner tyvärr inte hotellet bättre men det ser bra ut!

PS. Har varit på Thassos ca tjugo gånger!

Senast redigerad av eija den 2011-01-26 klockan 11:29.
Svara med citat