Visa ett inlägg
Gammal 2011-07-04, 11:14
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Underbar semester i Paleochora!

Kul att du gillade bilderna, Stina.

Alla behöver inte tycka om Paleochora - det finns ju så många fina platser i Grekland, men när någon berättar att de blivit besvikna eller inte fastnat för en plats vid ett dagsbesök (man kan vara påverkad av många faktorer som blåsväder, regnväder, lite småsur reskompis..., förutom att man inte riktigt får rätta känslan för platsen), då kommer jag att tänka på ett par situationer där jag blev klar över hur viktigt det är med minst en övernattning innan jag själv i alla fall tycker att jag får rätt känsla för en ort.

På Lesbos kom vi till Sigri en gång och bodde där en 5-6 dagar. Vi föll pladask för orten och omgivningarna. En dag gick vi förbi busshållplatsen och det kom en turistbuss full av människor som klev av bussen, gick en runda runt bussen och med tydligt kroppsspråk uttryckte att "den här platsen gillade de inte"!

Vad visste de om Sigri? Men de har kanske rest hem och kännt att de varit i Sigri och varit övertygade om att det inte var en plats för dem. Det är ju inte säkert att de hade fastnat för Sigri även om de stannat längre än en kvart, men de gav inte underbara Sigri en chans!

Första gången vi gav oss iväg "med tandborsten" utanför charterhotellet, det var från Ag. Nikolaos till Matala på Kreta år 1983. Då var Matala ganska annorlunda, men ändå märktes en enorm skillnad på platsen efter kl. 16 och före kl. 11 nästa dag. En helt magisk känsla att uppleva den frid vi fick morgon och kväll just för att vi övernattade några nätter där när dagsturisterna hade åkt hem.

Detta var inte någon personlig bemärkning till någon som bara varit i Paleochora på dagsbesök, för visst är det så att vi åker runt och besöker orter runt omkring när vi hyr bil - och man kan ju inte bo i alla byarna.
Men jag tycker det är väldigt roligt om bilderna kanske kan locka något till ett återbesök.
Svara med citat