Hej Birgitta!
Vi kom hem från vår semester i Parga, med boende på Ionian Beach, i lördags.
Vi hade en härlig semester med mycket sol, värme och långa havsbad.
Vårt rum (studio), är det mest moderna och fräscha som vi har haft i Grekland. Riktigt fint. Då jämför jag med två- och tre-stjärniga (enkla) hotell som vi brukar bo på. Bekväma sängar med resårmadrass. Vi hade en balkong på andra våningen av två, med fantastisk havsutsikt. Mot stranden, Pargas kastro och den lilla marinan. Jag uppfattade det som att hotellets samtliga rum har denna fina vy.
Det är svårt att säga något om rummens storlek (det beror ju på ens egna preferenser och erfarenheter), men i mitt tycke var rummen normalstora eller kanske lite större än vanligt.
Det är nära till stranden, men hotellet ligger högt och man måste gå uppför en brant backe bakom hotellet eller via trappor framför hotellet för att komma till stranden (eller till andra ställen för den delen). Inga problem för oss, men passar säkert inte alla.
Den fina stranden har olika delar, en bit av stranden består av rundslipade stenar (närmast Parga) och en annan del har finkornig sand, både på land och i vattnet. Vi provade båda delar och gillade båda. Vattnet är oerhört klart och fint. Det fanns små fiskar som bets ibland när man stod stilla i vattnet, men vi trivdes som fisken i Ioniska havet ändå
För att komma till Pargas centrum går man uppför backen, upp mot stadens kastro, och ned igen. En mysig, men lite svettig promenad. Det går också bra att ta en taxibåt från Valtos strand till centrum - en trevlig liten båtfärd.
Mvh,
Kalá