Visa ett inlägg
Gammal 2012-09-21, 10:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Ni som är på väg till Tilos

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att längta till Tinos. Om inte annat kan du väl se det som "studiebesök på en ö - då och nu". Du återvänder ju också efter många år, precis som jag gjorde.

Och jag blev så kär - i Livadia! Jag förstår egentligen inte varför, för byn är sent byggd (började på 30-talet, läste jag någonstans), och inte dockskåpsgullig eller överdrivet genuin. Den domineras av hotell och pensionat. "Stadsplaneringen", om man nu kan använda det uttrycket, är outgrundlig. Eller obefintlig. Plötsligt vid kyrkan uppstår en parallellgata som går fram till torget. Fast en nivå lägre finns det som barnen kallar torget, vid statyn där de leker om kvällarna. Och ytterligare någon nivå lägre (väl?) ligger hamnplan. Det gick åt många frappédes på Omonia utan att jag riktigt genomskådade tanken, måste jag säga

Men det är något med den där oerhört mäktiga bukten. En nästan sakral känsla. Samtidigt är den som en varm, välkomnande famn att krypa in - jag minns inte när jag var på en ö som är så lätt att vara på som Tilos. (Ja, utom då när jag knatat nästan hela bäckravinen upp från Lethra och gick vilse, jag kom inte vidare utan tvingades kliva hela vägen ner igen och sedan upp till den vanliga stekheta stigen längs berget. Då svor jag ramsor )

Sedan har Tilos mycket vänliga människor - och det är också dess turister som ger ön dess fridfulla framtoning, tror jag. I synnerhet i september är Tilos såväl som Symi och Chalki brittiskt territorium och det är inte det unga gardet som står för invasionen. Det gör att det är mycket lugnt, folk är rädda om stämningen på sin favoritö och när jag strosade hem på strandpromenaden mellan 22 och 23 satt bara strögäster kvar på de tavernor som fortfarande hade öppet. Livadia höll på att gå till sängs.

Det var nog bara en sak jag inte gillade och det är solstolsgyttret på den sinnessjukt vackra stenstranden. För tiotalet år sedan hade bara hotell Eleni solstolar, nu hade de spridit sig som ett virus. Jag hoppas innerligt att Livadia beach och Dream Island är de sista hotellen som fått bygglov på den bortre delen av stranden, fortsätter man bebygga där så kloggar stranden igen helt av grälla färger. Och det vore synd på en så fantastiskt vacker strand.
Svara med citat