Visa ett inlägg
Gammal 2012-12-27, 09:24
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Dokumentären om Olof Palme

Har det inspelat och ska se den senare. Ska bli intressant!

När Palme mördades, gjorde jag repmånad. På morgonen ca 0500, vaknade vi i tältet. Några gick iväg, för att äta frukost, men var snart tillbaka.
"Grabbar, vet ni vad som hänt? Dom har skjutit Palme!"
Förvirringen var total. Flera av oss trodde inte på det och avfärdade kuriren som en lögnare. En liten stund senare, kikar löjtnanten in i tältet och meddelar om att vi ska vara marschfärdiga om 30 min. Vi frågar honom vad som hänt och han meddelar helt krasst att Palme är skjuten.
"Men, lever han?" frågade vi och fick svaret att han var död.
Vad händer, tänkte vi. Detta var på den tiden, när tillgång till medier inte var det självklaraste. Inga tidningar, ingen radio ens, hade vi.

Ngt senare sökte jag upp Major Oskarsson, batterichefen. I egenskap av ansvarigt gruppbefäl (furir), ifrågasatte jag att vi lekte krig ute i busken, när Sveriges statschef var mördad i något sorts attentat. Statskupp, vad visste vi? Majoren blev helt perplex och vrålade att det minsann inte var någon lek. Jag trodde han skulle skjuta mig på fläcken, banne mig.
Han var nog något nervig. Vem vet vilken information han hade fått från högsta militärledningen?

Först framåt em, fick vi tag på en radio och kunde höra nyheterna. Det var först då som det sjönk in och man började förstå vidden av vad som hänt. Senare på kvällen, höll regementsprästen en minnesstund i full snöstorm. Det var helt absurt!

Dagarna efter var fyllda av spekulationer och varje omgruppering av kompaniet närde nya rykten. Och visst diskuterade vi ryssen. Det var förresten alla befäls standardfras "Hotet kommer från öster..."

/Netwolf
Svara med citat