Hej! Naxos är kul och väldigt barnvänlig. Vet inte om jag kan svara på alla dina frågor men ska försöka. När vi åkte till Naxos köpte vi billiga flygstol från Göteborg till Aten och sedan tog vi buss från flygplatsen när till Pireaus hamn. Där hämtade vi ut båt biljetterna och sedan sov övernatt på hotell i Pireaus eftersom vi skulle ta morgon båt vid 7.30. Båtresan gick bra, vi köpte ekonomi biljetter som kostade 10E (nu finns inte sådan biljetter) och det fanns fina cafe och restauranger ombord för att köpa mat och drycker. Vi satt ute på däck under tak och barnen spelade spel och lyssnade på musik- det tar ca 5 timmar till Naxos från Pireaus (på blue star ferries) fast vi stannade först i Paros som tar 4 timmar. (Obs nu på sommaren när vi ska åka igen ska vi flyga direkt till Paros och hem från Naxos till Aten och vidare hem- kostar inte så mycket mer att flyga och vi vill spara tid).
Om ni ska bara till Naxos typ en vecka tror jag att det kan vara smidigast att boka charter och har allting fixat och klart. Kikade på Apollo och man kan hitta flyg och hotell på Naxos i slutet av Aug för 15000 för 2 vuxna och 2 barn. Annars det är svårt att hitta billiga billjeter till Santorini- isåfall kunde ni leta efter billiga flyg got-aten och tar båten från Pireaus eller Rafina till Naxos (eller flyga med Olympicair). Boende finns det gott om. Kika på booking.com och sedan kan man mejla hotellen direkt. Vi bodde på Agios Prokopios Hotel i Agios Prokopios och trivdes bra där. Agios Prokopios strand är väldigt fin och ett tips är att går till stranden tidigt på morgonen innan alla turister kommer och det finns bara greker där (eftersom jag är från Australien är jag van att undvika solen mitt på dagen -

) Ett pool är bra att ha när man reser med barn.
Likadant tycker jag att det är smidigt med en liten kök så man kan fixa frukost/lunch själva och sedan äter ute på kvällen. Matpriser är billigare i Grekland än i Sverige tycker jag- en lunch för 4 personer tex, 4 gyros & en stor vatten kosta ca 10 euros. Frukt och vatten kan man köper billigt och tar med sig till stranden.
Finns många restauranger att välja mellan - eftersom vi bodde i Agios Prokopios åkte vi buss eller taxi in till Naxos stad på kvällen att äta. Kan rekommendera Scirrocos, Picasso (mexicansk - mina barn älskade det där), meltemi, finns även en asiatisk restaurang som drivs av en svenska tjej där som jag tror heter East west (om ni tröttnar på grekisk mat

). För en familj med två barn kan man äter bra för ca 30-40 Euros. Finns en underbar glassstället som heter Wafflehouse. Naxos stad är fin och det finns massor av restauranger och affärer - tror inte att ni kommer att ångra er

Lycka till med planering
Helen