Visa ett inlägg
Gammal 2013-06-13, 00:14
Getty Getty är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Sv: Smultronställen i Europa

Oj, jag vet inte var jag ska börja..... Vi hade besökt de flesta länder tidigare men vi hade bestämt oss för att inte åka motorvägar och undvika de största städerna, och jag har sett så många fantastiska platser som är helt obeskrivliga....

Tyskland har så mycket vacker runt Rhen/Moseldalen, där besökte vi en hel del vinodlare och köpte lokalproducerat (som vi drack upp under resan)

Holland och alla fantastiska kanaler(trots att jag i många år bott nära Göta Kanal) så var det helt fantastiskt, vi såg hundratals storkar och väderkvarnar som man inte kan jämföra med de Öländska. Vi tog en tur till Keukenhof (Europas största blomsterpark) tyvärr var våren sen där också, men all blomsterprakt fick vi ändå se inomhus

Frankrike blev vi så överraskade över, vi såg platser vi aldrig kunde föreställa oss. Jag säger bara: Åk till Colmar Frankrikes Venedig. Höga berg, djupa dalar.... så var det i hela södra Frankrike. Genom Centralmassivet och Pyreneerna vägen upp mot Andorra...

I Andorra möttes vi av snöfall på dryga 2400 meters höjd på smala krokiga vägar (med sommardäck) och tre/fyra meters snökanter längs vägarna. Bara det är en upplevelse i sig, när man åkte genom molnen och knappt såg en meter utanför vindrutan. Måste erkänna att jag var lite skakis innan kom in på bättre vägar

Vi fortsatte in i Spanien där vi möttes av ett underbart väder i Santa Susanna och stannade där en vecka för att sedan åkan en kortare sväng söder ut (fortfarande bra väder) efter några dagar gick resan norrut igen och vi hittade en underbar plats några mil från Girona....

Frankrike igen och fantastiska platser på landsbygden med pittoreska fräscha hotell (helt underbart) Genom Marselle, S:t Tropez, Cannes och Nice till Monaco som hade fullt upp med att renovera Monte Carlo till Formel 1 Grand Prix och väldigt mycket trafik trots lågsäsong....

Italien (underbara land) där stannade vi i dryga tre veckor. Såg det mesta i norr ner till Toscana. Vi åkte en väg mellan Ligurien och Piemonte och min man sa: Det är nästan så jag blir tårögd.... Vi stannade till vi de största sjöarna i norr och det var så vackert..

Precis som Schweiz, Liechtenstein och fantastsika Österrike(som vi stannade länge i) Vilka vyer vilket underbart land.... jag har varit där förr och älskat det, men efter denna resa älskar jag det ännu mer.....

En liten kortfattad version av våra månader ute på vägarna i Europa...Vill ni veta mer är det bara att fråga.....

//Ingela
Svara med citat