Sv: Badkläder, dator och nallar
Känns helt overkligt att det blåste orkanvindar hemma igår. Här var sol, värme och inte en vindpust! Vi har hyrt bil och tog vägen över bergen till Elafonissi igår. Sagolikt vacker väg, även om jag återigen kom på att jag faktiskt har bilsvindel. Jag som är så kaxig att jag inte är ett dugg höjdrädd! En tunnel hade rasat på vägen, så vi var verkligen ute på småvägar. Smaaaala slingriga med snäva kurvor och inga räcken. Fast med en milsvid utsikt! Både ut över bergen och landskapet och ner. Man såg väldigt långt ner. Väldigt väldigt långt. Och det fanns inte tillstymmelse till vägräcke.
Men väl framme skuttade tre små bråkiga barn ur bilen och som kalvar på första grönbetet slängde de sig i havet, som var kavlugnt, klarblått (vaddå rosa??) och så långgrunt att till ochmed lilltjejen glömde bort att hon eegentligen är en badkruka! Klart lyckat och vi hittade mysig taverna att käka lunch på längs vägen. Kändes hemlagat och ompysslat!
Idag tog vi en lite kortare utflykt upp på Akrotiri halvön. Stannade och badade på den lilla stranden med ön utanför. En av fördelarna med att åka off season är att man är nästan själv på alla stränder. En nackdel är att mycket är stängt. Men det var mysigt med picknick på stranden också. :-) Även här var det barnstrand och de två små barnen härjade loss längs strandkanten medan sjuåringen och jag simmade ut till ön. Bra för självförtroendet och en mysig simtur!
På hemvägen stannade vi till på Stavros Beach och åt ännu en riktigt god, lite annorlunda och mysig middag i en väderkvarn precis vid stranden. Vi såg solen gå ner och körde hemåt. Med tröjor på sitter vi nu ute, på vår lilla lilla uteplats. Vi hör havet, syrsor och flera kyrkklockor som pinglar fridfullt. Dessutom hör vi många hundar.
Får se vart morgondagen för oss. Knossos hade varit kul, men frågan är om vi klarar en så lång bildag till.
/Helena
|