Citat:
Ursprungligen postat av xpanterx
Hej!
Kan man få tips på ett resmål till en mysig genuin ö med en stad för shopping/sevärdheter, inom rimligt avstånd? Stället får gärna vara lugnt men med flera bra restauranger så man inte måste åka iväg för att äta...
Vi var på Samos/Votsalakia förra året vilket var perfekt förutom att man skulle vilja haft huvudstaden inom 30 min med buss (var timmar dit och bussar fanns knappt alls...). Tittat på Pythagorion men det verkar vara en större stad med massor av turister/full fart, vilket inte passar oss så bra... Men det finns ju andra öar.
Ingen av oss har körkort och vi vill kunna ta oss från idyllen och shoppa/titta på ruiner/liknande, ibland  .
|
Efter att noga ha läst din fråga flera gånger så dristar jag mig att lämna ett tips som jag annars blivit ganska försiktig med.
Läs under "Öarna" om Egina.
Jag är försiktig med att tipsa om denna min kära "hemma-ö" eftersom den inte är särskilt "turistisk" eller insmickrande, och kanske inte så mycket till shopping. Det handlar mera om grekiskt vardagsliv. Under våra många besök på ön har vi bott i Agia Marina, en liten by med lite tavernor, ett par matbutiker, souvernirbutik, slaktare och bageri, samt öns "bästa" strand. Stranden är ingen paradisstrand, men en ganska långgrund sandstrand med lite solsängar och helt OK för våra behov.
En mycket fin tempelruin, Aphaia, finns strax utanför byn. På ön finns ett fint kloster, Agios Nektarios.
Men det jag gillar mest är själva huvudstaden på ön, Egia stad. Den har dagliga bussförbindelser med Agia Marina. Där råder i småstadsmiljö ett grekiskt vardagsliv som jag gillar skarpt. Inte minst de små tavernorna i gränden vid fiskmarknaden. När jag sitter där då är jag "hemma". Bra tavernor finns också i övriga stan, och en liten vardaglig hamnpromenad. Men, som sagt, så mycket insmickrande för turister hittar man inte.
Kolla gärna in lite Eginabilder under min profil i albumet Eginamix.
Egina når man lätt med c:a 1 tim båtresa från Piraeus. Det ger också möjlighet till dagsutflykt till Aten om man vill.

Masse