Citat:
Ursprungligen postat av Arne
Jag noterar att mitt intresse för bildgåtor/frågebilder gått ner till noll nu. Kantänka jag är ensam om detta, men jag har faktiskt slutat gå in på bildgåtor/frågebilder enär utbudet enligt mitt förmenande blivit oöverblickbart.
Visst finnes det något annat att diskutera här på detta eminenta forum?
|
Arne har ju inte direkt fått något större medhåll i frågan men jag vill faktiskt ge honom lite support i det här.
Från början var bildgåtorna ett trevligt inslag i forumet, jag tittade på alla och gissade på vissa. Har också för längesedan lagt in ett par stycken själv. När nu Arne tar upp saken kan jag bara hålla med, noll intresse för min del också och jag har nog inte tittat på en bildgåta på ett halvår.
Jag har två skäl till det:
-Precis som A säger har utbudet blivit ogreppbart. Det ligger så många gåtor ute att det är omöjligt att hålla isär dem och att intressera sig för "gissandet". Just nu finns det 9 olösta bildgåtor (frågebilder oräknade) varav ett flertal är utlagda av samma medlem.
-För att jag ska tycka det är intressant måste bildgåtan innehålla något som är helt unikt för ön/platsen. Det unika får gärna vara svårt men att bara lägga ut en bild på nån intetsägande "grushög" skapar bara ett helt slumpartat gissande på blandade öar som för min del känns meningslöst att följa.
Det finns en regel om att en medlem inte ska ha mer än en olöst bildgåta i gång. Borde kanske påminnas om den regeln?
Hur vore det med en rekommendation (inte regel) om att avvakta med att överhuvudtaget lägga in nya bildgåtor om det finns fler än två olösta?
/Lars