För egen del så var det Santorini en gång för länge sedan då jag fortfarande var ung och söt.
Jag och sju vänner tågluffade. För två av oss stannade luffen upp då vi kom till Grekland och övergick istället till båtluff. De andra fortsatte vidare till Italien.
När vi kom till Santorini var kärleken omedelbar. Så omedelbar så jag inte kunde förmå mig att lämna ön den sommaren. Jag stannade kvar, hittade ett jobb på dåvarande Tithora Rock Club tillsammans med min bästis. Jag minns fortfarande promenaden hem till Messaria från Thira tidiga morgnar efter jobbet när ön vaknade. Man kunde höra tupparna gala yrvaket, känna solens första strålar och hundar som skällde. I allt övrigt hade man bara sällskap av tystnaden där man gick på vägen. Det var en speciell doft så tidigt på morgonen och jag kan fortfarande förnimma den när jag tänker tillbaks. Ända sedan dess så älskar jag morgnarna i Grekland.
Fram emot hösten blev det dags att åka hem. Vi gjorde ett mellanstopp i Aten där vi arbetade ett tag på ett youth hostel som låg vid Platia Viktoria på Gkyilfordou street (stavning?) där jag jobbade som "runner" för att ta turister från tågen vid Atens centralstation och Pireus till hostelet (en typ av roomsare alltså) =)
Nu föddes också min kärlek till Aten. Efter denna sommar var det klippt. Då jag på höstkanten kom hem till Sverige så hoppade jag av skolan. (Om min mor varit orolig över att jag stannade i Grekland hela sommaren, så var det inget emot vad hon blev då). Tog diverse extrajobb här och reste nästa svenska försommar tillbaks till Grekland igen. Aten och hostelet återkom vi till flera säsonger för att jobba innan vi sedan fortsatte luffen ut mot öarna. Och så höll det på till olika öar (ibland stannade vi för att jobba en kort period innan vi reste vidare till nästa) fram tills dess att jag blev "vuxen" och beslöt mig för att plugga in gymnasiet igen. Jag fick barn, gifte mig och skilde mig. Ja ni vet, det där vanliga. Nu är barnen själva tonåringar och den äldste pratar om att han vill ut och resa.
Jag har återvänt till Grekland några gånger sedan de säsonger jag jobbade där, men numer är det som turist. Och fortfarande finns kärleken till landet där lika starkt. Med åldern har jag fått andra krav och uppskattar nu andra öar av andra orsaker. Men Santorini och Aten kommer för evigt att vara etsade i mitt hjärta.
Hur kom det sig att just du föll för Grekland?
Bild av Thira från... ja kanske 89?
http://www.kalimera.nu/forums/pictur...ictureid=12876