Visa ett inlägg
Gammal 2014-10-28, 19:30
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Sv: Ochi-dagen idag

Jag trodde jag hade skrivit om Oxi-dagen förut i mina månadsbrev, men jag hittade inga sammanhängande kommentarer i dem.
Oxidagen är den andra nationaldagen under året. Affärerna är stängda, endast turistshopparna är öppna. Grekerna klär upp sig och går i god tid till gatan, där "parellasin" ska passera. Under gårdagens lediga måndag, tränade skolklasser och andra grupper på att marschera i takt. I dag visar man upp resultatet. Med musikkår i spetsen går utvalda årsklasser klädda i lika kläder så taktfast de kan, ibland med en entusiastisk lärare visslande i visselpipa i spetsen. I Ierapetra är det också Röda Kors-medlemmar, sjuksköterskor, ambulanspersonal, poliser, scouter, danselever och hästskola som "travar". Åskådarna klappar händerna! Det är god stämning!
I storstäderna får också militären visa upp sig, för att skrämma turkarna. I Aten håller presidenten tal! Demonstrationer och bråk är det också.
Här på Kreta går familjerna till ett kafé, gärna nära havet och njuter av sol och ledighet.
I pressen talar man om att säga "oxi" till korruption i stället för Merkel, Troikan och Mussolini .
/ Jannis
Svara med citat