Visa ett inlägg
Gammal 2015-04-12, 09:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Ur askan i elden.

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas N Visa inlägg
Som sagt hittade jag ingen länk till artikeln, tyvärr. Kanske att rubriken säger det mesta?
Dessvärre är det så, inte bara i Grekland, att dom populistiska partierna får alldeles för många röster i olika val. Tror inte att grekerna klarar detta utan ett fortsatt stålbad. Tveksamt om EU och andra långivare efterskänker något. Dessutom börjar den grekiska regeringen med Alex Tsipras i spetsen att söka samarbete med Ryssland.
Frågan är väl hur mycket "samarbete" det är. Putin vill slå in en kil i den europeiska enigheten om sanktionerna mot Ryssland, Tsipras skulle nog gärna dra in några exportmiljoner på att Ryssland bröt bojkotten av grekiska produkter. Men det enda mötet verkar ha gett - om jag sett rätt, har inte följt rapporteringen supernoga på senare tid - är att Grekland kan få nytta av en gasledning som kanske ska byggas.

Jag förstår att grekerna röstade på Syriza. De upplevde ju inte att det fanns något alternativ! Pasok och Nea Dimokratia hade ju bidragit till att köra landet i botten så varför skulle de lösa det nu?

Att Syriza lovade sådär en 500 procent av vad de kan hålla är jag den första att hålla med om. Men jag förstår att ett pressat folk var benäget att lyssna på den ljuva musiken.

(För den som verkligen vill följa utvecklingen kan jag rekommendera två facebooksidor: the TOC och Greece in heart and mind. Båda länkar regelbundet till engelska och amerikanska medier som har en noggrannare rapportering och djupare analyser än svenska medier, åtminstone de som jag sett. Frågan verkar inte lika prioriterad här.)
Svara med citat