Citat:
Ursprungligen postat av våga
Det går badbåt vid fint väder senare på sommaren, men oftast inte i juni. Från badbåten får man räkna med att vada i land och omvänt när man ska hem.
...
En annan stig slingrar sig utmed ett stup, inget för höjdrädda. Vid stranden campar hela somrarna ett antal personer, och det gör att träden som ger skugga oftast är upptagna. På Livadi, liksom på de flesta av öns stränder är det främst nakenbad som gäller.
Våga
|
Jag befinner mig på Donoussa just nu och vill bara komma med lite dagsfärska fakta:
Jag gick till Livadi från Stavros för ett par dagar sedan, och när jag tog grusvägen från Mesaria, ner mot Niktas gamla gård, så visade det sig att stigen längs berget inte riktigt är sig lik. När du rundat det vita nybyggda huset så har en stor del av stigen längs branten regnat bort under vintern. Ganska läskigt att ta sig fram längs branten numera. Samma sak när du ska ner från berget, stigen har regnat bort och det är lätt att man halkar i gruset. Någon sort vandringsstav anbefalles. Det samma gäller tyvärr ganska många av vandringslederna och stigarna, även den ner från Mersini.
Elias Scopelitis, som kör badbåten, har köpt en ny och mycket större badbåt! Affärerna verkar gå strålande. Hur han ska komma in till Livadi är en gåta. Vid Kaloteritissa fin ju en betongbrygga att lägga till vid, men vid Livadi får man nog vada mer än förra året. De första camparna har också dykt upp, och med dem tyvärr även de lösspringande hundarna. Jag hoppas att de inte stannar hela sommaren.
Än så länge går inte badbåten, tror det dröjer ett bra tag innan han börjar köra. Och bussen har inte heller börjat gå än, och jag får rätt olika svar på om och när de börjar köra den, men troligtvis och förhoppningsvis någon gång i juni. Dessutom finns det, märkligt nog, för första gången på många år inte någon svart-taxi på ön. Man får gå, vart man än ska!
/ LG