Visa ett inlägg
Gammal 2016-04-15, 10:36
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: Nafplion: tavernor

Nästan alla tavernor jag besökte hade wifi. Sedan fungerade det olika bra på olika ställen naturligtvis. Förslag på middagsställe med god mat. Här har jag goda nyheter! Maten i Nafplion är generellt god vad du än väljer. Några av mina favoriter är papotsakia (fylld aubergine), fylld paprika, tomat m.m är också smaskens. Feta al fournou. Ugnsbakad fetaost oftast tillsammans med lite paprika och tomat, lamm i alla de sorter och glöm inte GLASSEN I NAFPLION! är av den Italienska varianten. Nere vid hamnen är den lite dyrare men någon gata upp, inte alls. Jättegod! Honung med apelsinblommor är en specialare väl värd att handla med sig hem. Likaså honung med timjan (det vattnas i munnen bara jag tänker på den). Taverna Karima kastro (tror jag den heter?) gillade jag för jag tyckte den var lite gammaldags på något vis. Kan inte föreställa mig annat än att de har hemlagade dolmades. Deras lamm i citronsås smälter fullständigt i munnen när du äter det. Underbart gott. Ligger i gamla stan och de har bra wifi och traditionella rätter. Hoppas den finns kvar. Missa inte små ouzerior. Sen finns det en taverna som ligger om du går över Syntagmatorget och passerar förbi det (bort från äffärsgatorna) i gränden som ligger närmast vattnet. Minns inte vad den heter men det är en stor taverna, ligger i hörnet med utsikt mot vattnet i slutet av hamnen (inte längs med hamnpromenaden utan lite högre upp)och som ofta har grekisk livemusik och som en slags veranda utanför. De har enormt god mat, kan se lite ut som en turistfälla utifrån. Det är det inte. Jättegoda musslor där.

Senast redigerad av Thira den 2016-04-15 klockan 11:01.
Svara med citat