Sv: Hantverkare på vår altan.
Just nu händer inget som syns, men inne i betongen håller det väl på att ske kemiska processer så att ingredienserna magiskt förvandlas till hållbar stenhård massa. Visst är det märkligt, och redan de gamla romarna visste hur man gjorde.
Leo spolar flitigt sin balkong så att magin tar den tid den ska ta, och spolvattnet rinner ner på mig ibland , där jag försöker ta mig runt allt bråte för att sköta om mina tomatplantor, sätta ut långpannan med katternas fisk-och-ris-gryta och kratta bort det skräp som samlas (spik, småsten,bitar av byggvirke, fimpar) . Men det är inte så stort problem, inga småbarn här som kan göra sig illa.
Troligen river man virket kommande vecka men hur det blir i fortsättningen har jag igen aning om. Det är vanligt här att byggarbetare finns på flera projekt samtidigt- i den mån det finns pågående byggen, det är ju logiskt om man behöver ha vissa perioder för exempelvis betong att sintra ihop.
Det är tydligt att turistsäsongen är i full gång: vissa kvällar kommer och far flygplanen i ett, i ett över våra huvuden, de ska till och från Kos precis över oss. Massor av klättrare har kommit, man ser dem överallt, dels i bergsbranterna, dels på vilodagar på stan eller på badstränderna. Bättre båtförbindelser aviseras efter förbättringar i hamnen- den yttre kajen kan nu användas för de större Blue Star efter en fördjupning av bottnen (som tog flera år att besluta och några veckor att utföra...)
En Ro-rofärja ska ta större del av lastbilsfrakterna. Borde snabba på lastningen av folk och personbilar på de andra färjorna.
Mitt i alla politiska och ekonomiska bekymmer ser vi fram emot en utmärkt turistsäsong, NI ÄR SÅÅÅ VÄLKOMNA!
Till oss kommer en god vän, senare syster, systerdotter och systerdotterman, senare förhoppningsvis son och dotter och ännu senare dotter, måg och två dotterdöttrar....inte samtidigt... och möjligen ett par vänner till. Säsongen har börjat!
|