Visa ett inlägg
Gammal 2020-03-12, 02:58
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Kan tillägga att det absurda var att efter predikan, som i princip handlade om att präster och troende är immuna mot sjukdomar, så var det en präst i församlingen som öppet inför alla ville tacka den här högt uppsatte prästen för att han varit så snäll och besökt honom flera ggr på sjukhuset där han kämpade med en sjukdom?! Lite gulligt iof och han var väldigt rörd men liksom jaha? Så då är ju inte präster immuna mot sjukdomar då? Hmm

Också anmärkningsvärt är att de flesta som blivit smittade av Coronaviruset i Grekland härstammar från en "helig resa" till Israel! Där i princip en hel buss kom tillbaka till Grekland smittade. Men där ser de ingen koppling?

När det kommer till kyssandet av ikoner som också är en smittorisk så ser jag dock att allt fler liksom börjat kyssa i luften och inte nudda ikonen. Det har många gjort innan också men nu är det nog många fler som börjat med det. Nu innan påsk så har de nån slags ceremoni i kyrkan på fredagskvällar, fyra fredagar före påsk. Då är det väldigt vanligt att gå, både unga och gamla. Min man hade tagit barnen nu första fredagen (bara för att jag skulle få dammsuga själv i princip...) och dagen efter sa min fyraåring till mig att "pappa sa att jag inte skulle kyssa Christoulis (alltså lilla Kristus, så brukar man säga till barn när man pratar om Jesus, mitt barn menade ikonerna) för att det finns bakterier". Jag tyckte det var ganska roligt faktiskt. Min man är troende och är uppvuxen med att gå i kyrkan men inte fanatisk och slutat gå mycket i kyrkan sen han flyttade till Aten från sin hemort. Men han har aldrig sagt att nåt där skulle ha bakterier så det här är ju ett helt nytt tankesätt.

Jag känner att det här Coronaviruset kanske gör mycket bra också verkar det som. Känns som att det gett grekerna en grundläggande kurs i hygien. Det pratas om att man ska tvätta händerna hela tiden (som fram tills nu inte varit lika självklart att göra ofta som för svenskar överlag skulle jag vilja säga). Många har i och med det här äntligen lärt sig hur man ska nysa (i armbågen, även detta inte självklart tidigare). Och sen det här med kyrkan. Sen den nya röklagen på det också. Jag känner att Grekland har aldrig varit såhär fräscht och rent, helt underbart! Så civiliserat. Och i detta försök att inte smittas av Coronaviruset, så undviker man nog att bli smittade av andra sjukdomar också, som man annars skulle fått.
Svara med citat