Sv: Hälsning från sjuksängen
Än en gång, Stort tack till er alla för all uppmuntran och härliga hälsningar! Det värmer!
Nu har det gått några veckor sedan förra rapporten. Sakta sakta rör det på sig i rätt riktning. Känner att jag blivit lite starkare och stadigare. Kan bl a nu stå i en barr och hålla i mig och kliva upp på en liten låg (c:a 15-20 cm hög) pall som placeras framför fötterna. Ungefär som ett lågt trappsteg. Brukar snegla lite längtande mot en "övningstrappa med räck" som de har i korridoren. Sjukgymnasten antydde senast att vi kanske snart ska göra ett försök med den. Spännande!!! Men för en gångs skull är jag lite försiktig och tänker att jag nog ska öva några dagar till på pallen innan jag ger mig på trappan, men snart så ..... Det är ju en ständig balansgång att dels våga gå nära gränsen för sin förmåga och tänja lite på den för att bli bättre, och dels att aldrig falla över gränsen. Ett benbrott skulle ju vara förödande! Men, som sagt ... spännande! "Dancing on the edge!" Sånt triggar mig!
Även här hemma går det framåt. Jag har nu kunnat slopa två dagliga eftermiddagsbesök av hemtjänsten då de kommit för att hjälpa mig i säng för en stunds vila och upp ett par timmar senare. De förflyttningarna mellan rullstol och säng kan jag numera klara själv. Så nu är det bara besök för hjälp med förflyttning till duschen, samt morgon och kväll för hjälp med kompressionsstrumpor, skor mm som är kvar. Känner att jag kan slopa kvällsbesöken också snart. Så skönt att bli mer och mer självständig och kunna lägga mig och stiga upp när jag känner för det.
Många hälsningar till er alla!
Masse
|