Visa ett inlägg
Gammal 2024-06-23, 08:04
AndersK AndersK är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005
Standard Sv: Värmerekord i juni

Trots faktum att den senaste ”böljan” svept iväg här från Samos och Votsalakia, så finns värmen nu ackumulerad i alla hårda ytor - och det känns av. Gårdagskvällens lite längre promenad på småvägarna några hundra meter in från den stora (som passerar genom samhället), var egentligen ingen höjdare. Luften stod stilla och luftens egentliga temperatur förhöjdes av värmen från alla hårda ytor. Svetten dröp jag fick känslan av brist på syre.

Då bestämde jag mig för att avstå en söndags obligatoriska vandring på små och högst körbara vägar till Marathokambos. För att sitta där på torget invid kyrkan och dricks en kopp kaffe och till den en toast. Och lyssna på prästens mässande och körens sång, blandat ivrigt diskuterande ”gubbar” i min omedelbara närhet.

Nu blir det inte så idag! Solen är hanterbar, men kombinationen hög morgonvärme och svag vind gör vandringen om ca 10 km Tor helt stollig. Visst, jag har en ”livrem” att ta till; taxi tillbaka, men det tillhör så att säga inte konceptet. Hellre avstår jag, vilket jag tidigare aldrig behövt göra såväl i juni, juli och september. Vi får se hur det blir nästa veckas söndag… Förra året vid den här tiden var det en dags enormt skyfall. Då tryckte vi och andra på våra rum! Kanske det blir hindret….

Idag blir det efterhand pålandsvind och därmed (som i går eftermiddag) något svalare. En stund!

Ny dag och är tacksam för många nya möjligheter.

/Anders
Svara med citat