Visa ett inlägg
Gammal igår, 08:44
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Tur och retur - i repris

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Berätta gärna om Paradise om ni kommer dit. Jag undrar hur där ser ut idag. Har inte varit där på ett tag.

Då såg det ut så här, och jag misstänker att det ser annorlunda ut idag.

Tack snälla för mycket trevliga rapporter!

Skillnad i kvalitet på bild. Tillkommit någon cantina och ett par rader med solstolar:

Kan också nämna att det finns en wc längst bort på parkeringen (närmst i bild, alltså), som jag inte kan avgöra på din bild, om den fanns redan då.

Igår hyrde vi alltså moppe och körde söderut (inte så många alternativ...). Fick en 80 cc ("little more power", jag väger nästan 100 pannor, så drygt 150 kg tillsammans, trots allt) trots mitt AM-kort och jag ifrågasatte detta och hur försäkringar gäller? "Same license plate" påståd han. Ytterst tveksam till att det skulle hålla dock. Tog vägen om havet ner till Tigaki och ut till main road därifrån. Så slapp vi de mest intensiva kilometerna närmst stan.
Men trafiken flöt på rätt bra, tycker jag. Hålla avstånd och kolla backspeglarna, som vanligt, så funkar det bra.

Körde raka vägen ner till Paradise. Har man ett uppdrag, så har man

Börjar bli en vana med uppdrag nu
https://www.kalimera.nu/forums/showp...1&postcount=33
Men ser att du inte uppdaterat sidan om Grikos än...

Fin sand i en lugn bukt, härligt dopp efter klättring upp på berg. Enbart för fotots skull, inte annars!
Låg längst ned i bild i sanden. På förekommen anledning kan jag rapportera att solstolar här, trots (eller kanske just för) att vi befinner oss långt från större samling bebyggelse/hotell etc, kostar 20€.
Inte några pengar vi lägger för kanske en timme.
Så, vi slog oss alltså ner i sanden, som vi alltid gjort. Senaste åren vi blivit lite bekvämare, förvisso.
Mycket skönt och mysigt, men skulle inte nödvändigtvis klassificera stranden som paradisisk dock.
Så, någon timme senare drog vi vidare.

Körde inte ner på de andra närliggande stränderna utan tillbaka till flygplatsen och ner till Kardamena.
Lite svårt att få överblick och veta hur man skulle köra/ställa moppen och gå. Så vi kom längre och längre ut och hamnade sedan i änden av hamnen, som stängs av för trafik 17-07, lite som Pythagorion. Och lite samma stuk med tavernor utmed hela hamnen. Längre sträcka här dock, upplevde jag det som.
Liten strand söder om byn och en ministrand norr om byn. Kändes rätt mysigt, men vi kom aldrig av, utan fortsatte norrut längs havet.
Här var det rätt stenigt (stoora stenar, 15-30 cm) både på strand och i vattnet. Ingen strand att skriva hem om. Ändå en del folk som antagligen bodde i något av de otaliga komplex som låg längs vägen. Förstår inte riktigt vad man ser för tjusning i detta. Långt ut på landet vid ett hav som knappt går att komma i. De har dock lagt ut rader av stora (sand-)säckar som man kan ta sig upp och ner ur vattnet.
Antagligen stora AI-komplex med pool.
Längst norrut på vägen kommer man till, vad som verkar, en gated community och vägen slutar vid en grind till en rätt stor "by".
Infart enbart från andra hållet, via huvudvägen från Kardamena.
En, tyvärr, riktigt tråkig sträcka.

Körde över berget via Pili. Bra väg! Stundtals nyasfalterad och inga potthål alls, som på huvudvägen.
Riktigt vacker väg med fantastisk utsikt över högplatån och ner mot slättmarken vid havet.

Ner till Marmaris bortre ände. Lummig härlig känsla när man går ner till stranden, som sedan öppnar upp sig och håller en hel del solstolar och människor. Mycket småbarnsfamiljer. Inga uppgifter om priser på solstolar då vi gick direkt till strandlinjen och la oss på våra handdukar. Solstolarna stod av någon outgrundlig, men tacksam, anledning en bit upp på stranden.
Lite blåsigt med halvhöga vågor att kasta sig i
Stannade ett par timmar och körde sedan kustvägen in till stan igen.
Väl i stan hade jag ingen koll på var vi var, men jag har ganska gott lokalsinne och körde på "näsan" (https://www.bokstugan.se/bok.php?id=17458).
Hamnade inte riktigt där jag hoppats, men inte långt ifrån.

Balkonghäng med GT och Yatzy som vanligt. Sedan ner till Sourasis grill house, som vi blivit rekommenderade av taxichaffisen för två år sedan ( https://www.kalimera.nu/forums/showpost.php?p=453788&postcount=7).
Saganaki, och Pita Gyros. Mycket goda och enbart 4€!
Lite beröm för min, näst intill obefintliga, grekiska. Lyckades klara av hela beställningen på grekiska. Så hon frågade, som brukligt, om jag pratar grekiska? Oxi!
Lärt mig härma uttalet på enstaka ord och fraser, så det *låter* i alla fall bra, så mycket har jag förstått. Men kan ju ingen grammatik och förstår väldigt lite. Men har i alla fall lärt mig förstå frågan "xxx xxx elliniki?" "Pratar du grekiska?"

Sedan ner till Blues Brothers som ligger nästan ända vid delfintorget. En Aperol Spritz och en Mojito, till ljudet av lite 70-, 80- och 90-talshits. I dessa lägen älskar jag musik. Och ett eller ett par stora sällskap av engelsmän I alla åldrar, 5 mån - 75 år, höll hela stället i en fantastisk stämning och sjöng allsång och dansade. Mycket trevligt!

Idag väntar ytterligare en dag på sadeln och vi tänker oss Golden Beach och några fler försiktiga avstickare till allfarvägarna.

På återhörande
/Zappa
Svara med citat