Visa ett inlägg
Gammal igår, 18:11
Zappas avatar
Zappa Zappa är uppkopplad nu

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Tur och retur - i repris

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Nähä, nu påpekar hustrun att klockan börjar bli dags för GT och Yatzy, så fortsättning följer vid annat tillfälle.

/Z
Forts....

Kos har verkligen begåvats med fantastiska stränder.
Jag fick avbryta min promenad då jag "bara skulle förbi nästa sväng också" ett par gånger för mycket och jag varit iväg en rätt lång stund. Men jag kunde fortsatt gå kilometer efter kilometer om jag velat.

Efter några timmar på Golden Beach fortsatte vi ner till Tam Tam beach som vi fått rekommenderat av moppeuthyraren. Men jag tror det var ett "svågertips" och att någon han känner har baren/taverna som ligger där.
Rätt mysigt, lummigt ställe ovanför stranden. Men nästan uppbyggt som ett privat tillhåll, så man måste gå igenom taverna. Och samtidigt lite för kommersiellt med en liten turistshop inne på området, innan man kom ner på stranden. Onsdagar stängt. Så måste funnits en omväg runt det inhägnade området, där man kunde ta sig ner till stranden.
Stranden i sig var inget speciellt. Ganska smal och med samma typ av "sandsäckar" som utanför Kardamena, lagda på sned rad ner i vattnet. Här var det nog dock inte för att det var stenigt i vattnet, utan snarare som erosionsskydd, då där var många rader av säckar med ganska korta mellanrum.

Körde också ner om Mastichari för att se hur där såg ut. Har hört att där ska vara mysigt. Inser att många byar nog skiftar karaktär när det blir mörkt och man kanske inte ser den helt nskna sanningen, utan allt blir lite mysigare när solen gått ner. För det vi såg inspirerade inte direkt. En rätt sliten hamnby med ett antal förfallna stora hotellkomplex. Samtidigt som några nya flådiga låg i utkanten. Men utan några fina stränder, vad vi såg. En rätt stor strand väster om byn, där stora delar i början var täckt av mängder med sjögräs.

Körde därför tillbaka mot stan och tog bara ett snabbdopp i Tigaki. Här är stranden jättefin men med mycket folk. Vi körde dock förbi stan längre mot Kos. Stranden fortfarande fin, men inga faciliteter eller stolar alls, då stranden är rätt smal och vägen direkt ovanför, så inte så mysigt. Duger dock för ett dopp. Och vi har sett folk ligga där var gång vi kört förbi.

In i stan och lämnade tillbaka moppen och en liten promenad hem. När vi skulle hyra den, ringde hotellet till uthyraren som hämtade oss på hotellet, men hem fick vi alltså gå

Håller oss mest ifrån den intensiva delen närmast hamnen och går istället upp i kvarteren väster om delfintorget, dvs där Casa Della pasta och Mummy's Cooking ligger. Har sett ett ställe nån tvärgata ytterligare in som heter Giomeze som är väldigt populärt. Kom dit vid niotiden igår och några bord lediga. Trodde vi. Allt var reserverat. Fredagskväll tänker jag.
Så ner förbi Mummy's men också där fullt, så blev ytterligare en sväng inom Casa Della pasta

Dagen har tillbringats på stranden inne i stan och vi har inte gjort många knop. Sov lite dåligt i natt och vaknade med skallebang.

Ska göra ett nytt försök med Giomeze och se om vi har bättre tur idag, lördag....
Vill inte reservera i förväg för att slippa passa tider (det är ju semester) och man kanske inte är sugen på samma typ av mat när man väl ger sig ut.

Men först en GT och lite Yatzy.

Geia mas!
/Z
Svara med citat