Sv: Milos-Amorgos-Naxos
Milos har bra förbindelser med Pireus samt övriga väst-cyklader (Sifnos, Serifos mm). Det är betydligt sämre med båtar österut, mot Naxos, Paros, Amorgos. Jag hade därför börjat med Milos som ni alltså lätt når från Pireus. Väl där har ni tid att kolla upp båtar österut och kan planera därefter. Precis som du säger tror jag även att det är lättare med rum på Naxos och därför smartare att sluta där den tid ni åker. Vi gjorde tvärtom, kom från Paros till Milos sent på natten och där fanns bara ett par rumsraggare vid ankomst. Det fick bli en nödlösning och sen fixa bättre rum på morgonen. Sedan hade vi lite svårt att komma därifrån tillbaka österut - det fick bli en omväg över Santorini som har dagliga förbindelser med både Naxos och Amorgos.
Det går säkert fler båtar när ni ska åka - vi var där 23/6-7/7.
Amorgos kan ni nog nå lätt från fler öar - men om ni inte har alltför lätt att bli sjösjuka kan jag rekommendera Express Skopelitis från Naxos. Det tar visserligen rätt många timmar men man får en härlig sightseeingtur i småcykladerna på vägen. Lycka till!
|