Visa ett inlägg
Gammal 2005-05-17, 17:02
Ingelas avatar
Ingela Ingela är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Magnifika, magiska Mykonos...

Hej Annlotta!

Ja, efter att ha varit där så tycker jag också att det är lite konstigt att fler inte har fastnat och skriver om ön.

Vi tog en morgonfärja från Pireaus onsdagen den 27:e april och möttes på Mykonos av farbrodern som drev Marina Wiew som lägenheterna hette (tror att Apollo har dem i sitt program också...).
Det ingick nämligen transport när man bokade via nätet.
Vi stod där i hamnen och väntade på en fin skåpbil med flashigt tryck på sidan för såna bilar såg vi från flera av de andra hotellen. Men så kom han där...i en skruttig gammal bil med en brun kartongbit som han höll ut genom rutan, upp och ner, där det stod plitat Marina Wiew med tuschpenna.
Man faller ju direkt! )
Lägenheten var liten men fräsch, de gjorde allt för att vi skulle känna oss så hemma som möjligt. Vi hade en liten blå balkong med hänförande utsikt över havet och staden. Verkligen fint. Tv och luftkonditionering på rummet, priset var 50 euro per natt.
Första eftermiddagen gick vi bara runt och njöt av alla gränder och affärer. Åt i Lilla Venedig, inte alls särskilt dyrt. På kvällen somnade vi tidigt fullständigt utslagna.

Upp tidigt på torsdagen, gick återigen bara runt hela dagen och irrade bort oss i de vackra gränderna. Vi shoppade, åt och drack i omgångar hela dagen. Solen sken från morron till kväll, perfekt temperatur för en dag i stan.
På kvällen åt vi på ett känt ställe som jag redan glömt bort namnet på tyvärr, men pelikanerna "hängde där"...)
Sedan bar det ut på stan, hittade en massa roliga klubbar och barer, fest till en bra bit in på natten.

På fredagen var vi uppe tidigt för vi hade hyrt en fyrhjuling. Vi åkte runt mellan olika stränder men fastnade till slut för Paradise Beach där vi drack frappé och bara mös hela dagen. Det var lugnt, nästan inget folk alls.
På kvällen var det ännu en utekväll med mycket grekisk dans. Klockan åtta var det fortfarande full fart...
Kom aldrig riktigt i säng så vi hyrde en vespa och åkte till Paradise igen där vi återigen hade en lugn dag. Plötsligt kom en man galopperande barbacka och barfota på en svart häst längs vattenbrynet. Vi undrade om tröttheten gjorde att vi hallucinerade... )
På hemvägen stannade vi på flera inredningsbutiker längs vägen, VILKA fantastiska saker de hade! OM jag blir rik så är mitt mål att köpa ett vitt hus på Mykonos och inreda med alla vackra möbler de har.

På kvällen var det dags att ta snabbfärjan tillbaka till Athen. Vi satt i lugn och ro på ett litet kafenion vid hamnen då mitt resesällskap plötsligt fick för sig att kolla biljetten en sista gång. Hoppsan, båten gick visst från den nya hamnen ett par kilometer bort. Men ingen fara, en kille på kafeet uppfattade vår situation, slängde helt sonika in våra väskor i sin bil och skjutsade oss. Så vi hann! Vad säger man? Dom är sannerligen underbara!Var tillbaka i Athen vid midnatt, hann precis se "ljusprosessionen" och höra prästerna mässa. Alla bilar stod stilla, verkligen stämningsfullt.
Sen hem till vår vän i centrala Ateh för några timmars sömn och sen några timmar i Plaka innan det var dags att bege sig hem igen...
En UNDERBAR resa!
Hälsar Ingela
Svara med citat