Visa ett inlägg
Gammal 2006-07-25, 10:35
Charlotte! Charlotte! är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006
Standard Sv: Skopelos - hotel Denise

Hej Assar,

Nu har det gått en vecka sedan jag kom hem från Skopelos och jag är hemskt avundsjuk på dig som har din resa att se fram emot. Det är en härlig ö som ger mersmak!

Jag bodde själv på ett annat hotell så jag hoppas att någon annan kan tipsa om hur det var där.

Bland stränderna var Milia min favorit, mycket pga den coola strandbaren med DJ i södra delen, men Panormos är inte heller dumt med fint vatten. Om du inte hyr bil går det att ta bussen som stannar vid de flesta stränderna (dock är det en liten promenad från busshållplatsen till stranden i vissa fall). Tyvärr är stranden i Skopelos stad riktigt sunkig, det gäller att åka iväg till andra sidan ön.

Restauranger: Längs hamnpromenaden ligger tavernorna tätt. Min favorit var naturligtvis den Kalimera-rekommenderade Nostos, där mannen som stal mitt hjärta jobbar (hälsa Kostas från mig - jag saknar honom!). Inne i stan, runt det lilla torget Platanas, finns lite enklare serveringar. Alexander ligger högre upp i staden på en charmig gård, det var trevligt att sitta under citronträden och höra vattnet från fontänen medan man åt. Den mest eleganta restaurangen heter Le Bistro, medelhavskök och stylad inredning.
Om ni åker till den näst största byn, Glossa, ska ni inte missa ett besök på Agnanti. De gör grekisk mat i modern tappning, och kanske är detta öns bästa restaurang. Det är ganska elegant men det märks inte på prislappen. En av deras servitörer heter Nikos, och han berättade att han bodde i Sverige en tid. Det är en liten värld!

Att besöka Alonissos och Skiatos är en enkel match. Man tar "Flying Cat", katamaranen. Till Alonissos tar det 20 minuter och till Skiatos 40. Öarna har ganska olika karaktär. Jag tyckte att Alonissos är mer slumrande, lugn, relaxande medan Skiatos är mer shopping + bar. Så det beror på vad man är ute efter. Jag ångrar att jag inte åkte en arrangerad utflykt (går varje dag från hamnpromenaden i Skopelos) till Alonissos, en heldagsutflykt som även innehåller en tur i marinparken där de utrotningshotade munksälarna bor. Så jag måste helt enkelt åka tillbaka!
Antagligen landar du på Skiatos flygplats och i väntan på Flying Cat hinner du se lite av Skiatos stad (uttalas "skjatås" lärde jag mig, det hade jag ingen aning om innan jag åkte!).

Men Skopelos har allt: Vacker natur (minns fortfarande den underbara doften av vildväxande oregano från vägkanterna), trevliga stränder, pittoreska byar (framför allt Skopelos stad och de labyrintliknande gränderna runt Kastro), trevliga sevärdheter (typ kloster och ett litet folkloremuseum), lite charmiga butiker - inte bara bjäfs, supergrekiska tavernor, ett par barer (mina favoriter i stan var La Costa, och den som ligger på en höjd till vänster om polis/tullhuset i hamnen och The Garden, men Kariatides i bergen är helt fantastisk med utsikt över byn), ett par nattklubbar och en ruggigt bra bouzoukiklubb (bredvid nattklubben Metro, jag var där som enda icke-grek - vilken upplevelse!) med duktiga musiker.

Ja, det här blev ett långt svar - hoppas att du har fått lite tips inför din resa.

Ha en fin semester!

Mvh Charlotte
Svara med citat