Ack gamla Ios... Vilka minnen...

Tillbringade också några semestrar där under 80-talet. Fast jag blev aldrig speciellt förtjust i Chora! Vi bodde alltid nere till väster från hamnen. Man följde vägen bort till vänster, förbi Tavernan i 90-gradersböjen (där jag firade min 30-årsdag

) mot den lilla stranden, och precis ovanför stranden låg Elenis. Det var ett mycket märkligt Pensionat som egentligen var ett ombyggt stall! Gemensam dusch på gården och toan har jag lyckats förtränga var den var...

Paret som drev stället var mycket trevliga. På vintern bodde de i Athen och mannen, jag tror han hette Georgios, körde taxi där då.
Första gången vi, dvs jag och dåvarande Hustru, var där träffade vi två "gäng" från Sverige på Pensionatet. Ett från Linköping, de jobbade på Linkopia, och ett från Hälleforsnäs. Vi sammanstrålade sedan där under flera år... Och gjorde vårt bästa för att tömma stället på Ouzou... Sicket liv... Men kul var det

(Är någon av er är här på Kalimera, hör av er...

)
Men jag har också ett mycket tråkigt minne från Ios. 1984 var det ett par Amerikaner som "spelade" sig runt öarna. En vit kille som spelade saxofon och en svart som spelade klarinett. De jammade Jazz så det stod härliga till på torget nere i hamnen där vi oftast åt. Jag var framme ett par gånger och pratade med dem och bjöd på någon öl och så. Men någon kväll hade tydligen något gått väldigt snett för den svarta killen hade blivit ihjälsparkad!

Jag vet inget om vad som hänt men det lade "locket på" några dagar... Trist.
Den om några dagar förestående resan beställdes och planerades redan i Maj. Men en kort tid efter kom Ios upp i ett annat sammanhang och då sög det till i tarmen... Jag bara måste åka tillbaka dit och se hur det ser ut idag.
Den där återvändarlistan börjar bli rätt lång nu...
Peter