Jag har i allafall inte hört några negativa kommentarer om Milano. Jag tycker att stan är läcker. Den går såklart inte att jämföra med en del andra storstäder i Europa, t ex Barcelona, men där höll vi på att stressa ihjäl oss med alla "måsten".
Området runt Il Duomo är maffigt. Lyft blicken och kolla ingången till den enorma gallerian Vittorio Emanuele II - vilken arkitektur, vilket hantverk!

La Scala-teatern är också väldigt vacker. Tycker faktiskt hela den historiska kärnan är maffig, och stan känns charmig med alla spårvagnar.
Milano kryllar av välklädda människor, flashiga modebutiker och har ett överflöd av charmiga restauranger och caféer. Vårt favoritområde var "Brera" - där åt vi goda crêpes och hittade en del mysiga småbutiker att botanisera i.
Vårt hotell låg vid stationen och området där är lite ruffigt, men hotellet var kanon, "Starhotels Anderson" hette det.
Kolla in shoppingvaruset "La Rinascente", åtta våningar med allt man kan tänka sig. Tyckte faktiskt det slog "Macys" i New York. Tyvärr missade vi Leonardo da Vincis "Nattvarden". Försökte boka tid, men det fanns inte en lucka förrän i januari, nästa år!
Dessutom .... min sambo friade till mig i Milano (på vår 3 års-dag den 25 november), så för mig kommer Milano alltid ha en särskild plats i mitt hjärta!
- Cecilia