1 Nu vet jag inte varifrån i Sverige ni reser, men vi startar från Stockholm och efter ca 1 1/2 dygn är vi i Ancona, då stannar vi en hel del på vägen pga hund som ska rastas m.m. Vi tar det också ganska så lugnt på vägen. Brukar stanna strax efter Brennerpasset och sova i ca 4-5 timmar, då kommer man lagom till Ancona tills färjan ska gå. Jag skulle inte rek. att åka genom Jugoslavien. Det är många som haft problem med polisen där pga "påhittade" anledningar till böter. De pengarna kan man lägga på annat, eller hur? Kan tala om att tom. Kroaterna som semestrar i Grekland tar hellre färjan från Italien, istället för att bila genom Serbien och Fyrom.
2 Färjpriser kan ni hitta på
www.minoan.gr eller
www.anek.gr där ser ni också de olika hyttalternativen. Det går också bra att sova ute på däck, (om det är varmt förståss) många sover också i korridorer och andra utrymmen. Själva föredrar vi hytt där man kan sova ut ordentligt utan att bli störd. Tänk också på att boka returbiljett samtidigt med biljett för nerresan, ni får då 30% rabatt på den. Resan från Ancona- Igoumentiza (som vi åker till) tar 15 timmar och jag tror att det är ytterligare 5-6 timmar till Patra. Tänk också på att ska ni från norra Grekland till Patra så tar det ca 10-12 tim.
Yvonne