Sv: Våren i Skåne
Det är varmt här i Norrland också. Det är härligt men jag kan inte vara helt lycklig ändå för det gnager en liten tanke. Människans påverkan på klimatet verkar ju vara större än vad de flesta experter trott och jag tänker då och då på vad vi lämnar efter oss till våra barn och barnbarn. Kommer mina barnbarn att kunna åka skidor på isen när till och med min bardomsby i Norrbottens inland har varit nästan snöfattig i vinter och myrorna var förra sommaren så torra att min morbror sa att han kunde gå där med finskorna. Blir delar av Grekland och andra medelhavsländer öken kanske redan under vår livstid medan människor i andra länder får fly undan översvämmningar.
Ska ändå ut och gå min vanliga söndagspromenad som brukar bli en mil eller två och känna stolthet att jag åtminstone inte åker omkring i bil i det vackra vårvädret. Här i Umeå har faktiskt biltrafiken ökat mycket påtagligt under de sista 10 åren och utsläppen är katastrofala. Många medleålders har god ekonomi och det är vanligt med två bilar fast det kanske egentligen inte behövs.
Tussilago finns det nu här ute och de kommer snart att lysa gult i ett litet gammalt snapsglas i mitt kök när jag under eftermiddagen kommer att slå mig ner med resterna av gårdagens middag som var Osso buco enligt mitt gamla recept. Underbart gott blev det med kryddorna från Grekland. Riktig vintermat
som passar även en vårdag.
Eva
|