Jag kan berätta mycket om vandring eftersom det ligger mej varmt om hjärtat. Om jag måste välja mellan öarna och bergen blir det svårt men till sist vinner bergen!!!!!
Jag har vandrat alla tider på året, både kortare och längre turer. Vi bor alltid i tält om det inte är allt för kallt. På vintern kan det var skönt att få ta sej en varm dusch och sova i en säng.
Det enda som kan hindra en vandring är snöstorm eller kraftiga regnskurar på vintern. Regn kan göra att stenar faller och det blir otroligt halt. De vackraste vandringarna har varit runt jul. Har firat jul uppe på en bergstopp flera gånger och besökt någon lite bergskyrka och tänt ett juleljus.
Det brukar även vara fint på våren i mars eller april när alla blommor börjar visa sej. Min senaste vandring i påskas var på södra Peleponessos. Det var en riktig vårvandring med fågelsång och blommor. Vi träffade intressanta människor som har vandrat i hela sitt liv. Tex, en gammal man på 81 år som var uppe i bergen och samlade örter. När man möter människor i bergen blir man alltid vänligt bemött. De har mycket att berätta och känner till bergen bra.
Kallamaria skriver att man inte behöver sovsäck men det tycker jag är det viktigaste. Tältet kan jag vara utan men sovsäcken är det viktigaste!
Vatten finns överallt i bergen och man behöver bara ta med sej en vattenflaska och fylla på vid källor.
Vi tar med oss mat för den tid vi har tänkt stanna i bergen men oftast passerar man någon liten by där det alltid finns en taverna och de brukar ha den bästa grekiska husmanskosten!!!
Har tyvärr inte tid att skriva mer nu men om någon har frågor skriv gärna.